Vem äter på växterna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MagArne
    • December 2006
    • 424

    Vem äter på växterna?

    Jag har problem med att nån äter på de nya/mjuka bladen på javaormbunkarna samt på Hygrophila guanensis. Anubias och Limnophila heterophylia är inte angripna.

    Jag har följande i mitt 450 liters växtakvarium
    4st vad jag tror är Skäggmunsmal, Ancistrus, L144A
    10st Skalarer (så pass unga att de ej har parat ut sig än)
    50st vinkeltetror
    2st malawiyngel

    Förr matade jag aldrig malarna men nu har jag matat dom med sjunkande algpellets varannan dag i ca 2 veckor samt gallrat de flesta trasiga bladen. Men bladen ser fortfarande trasiga ut i kanterna. Övriga fiskar får flingfoder 1ggr/dag. Ibland får de svarta mygglarver. Jag kanske matar för lite men tycker flingfodret skitar ner när fiskarna äter och rör om i maten så jag matar ganska sparsamt... tror jag.

    När jag slamsög botten senast fanns det en hel del små snäckor i gruset men jag såg inga på växterna. Jag byter 35% vatten varje helg.

    Jag göder växterna ganska sparsamt med, PMDD, EasyCarbo och CO2 och de ser ut att växa och frodas. Lite alger finns men inte värre än att man står ut med dom.

    Bild på ett typiskt javaormbunkslöv i karet. Toppen är nästan genomskinlig. Är det nån näringsbrist?

  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Tycker att javaormbunken kan se ut lite så där i kanterna utan att det är tuggat. Vet inte om det är någon form av mutation. Jag har vissa blad som ser ut så där och ibland blad som delar sig och får tre toppar.

    De genomskinliga topparna indikerar att den växer och mår bra, dom ser ut så då.
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    Arbetssätt...