Frågor kring Näringskula

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • RozzI
    • February 2007
    • 46

    Frågor kring Näringskula

    Hej

    Jag har sett något som kallas för näringskula, den är liten och rund. Kostar 8 kr. Är detta något som är bra för växterna. Hur fungerar den?

    Skall man krossa den i småt bitar, eller gräva ner den?
    Är den på något sätt farlig att använda?
    ---Aquatic Nature Evolution 37L--- Endlers Guppy+Elefant Snigel
  • Sintei
    • May 2006
    • 501

    #2
    förmodligen något du ska gräva ner nära växterna och dess rötter. alldeles lagom till LOWTECH akvarium.
    www.akvascape.se - design i vattenvärlden

    Kommentar

    • janne dansk
      • June 2004
      • 1740

      #3
      Ursprungligen postat av RozzI
      Hej

      Jag har sett något som kallas för näringskula, den är liten och rund. Kostar 8 kr. Är detta något som är bra för växterna. Hur fungerar den?

      Skall man krossa den i småt bitar, eller gräva ner den?
      Är den på något sätt farlig att använda?
      har läst nogonstans , dett är vanlig lera, så om du tar dina 8 kr , o köpar lera för , sedan rullar du till små kular , torkar dom ,så har du samma sak. sedan stoppar du en ned vid röttarna
      mvh janne
      Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

      Kommentar

      • Quartex
        • November 2003
        • 539

        #4
        njae, vanlig lera är det väl inte, men iaf, jag köpte ett par sådana, och tryckte ned en kula under varje svärdsplanta i karet (4st) och jösses vad fina de blev efter ett tag, växte som aldrig för. Så o man inte kör med PMDD och Co2 så kan de kulorna lätt göra att man får lite bättre och välmående växter än ingen gödning alls. Ett tips bara, när du väl tryckt ned, ta inte upp dem igen :P
        To boldly go where no fish gone before!

        Kommentar

        • janne dansk
          • June 2004
          • 1740

          #5
          Ursprungligen postat av Quartex
          njae, vanlig lera är det väl inte, men iaf, jag köpte ett par sådana, och tryckte ned en kula under varje svärdsplanta i karet (4st) och jösses vad fina de blev efter ett tag, växte som aldrig för. Så o man inte kör med PMDD och Co2 så kan de kulorna lätt göra att man får lite bättre och välmående växter än ingen gödning alls. Ett tips bara, när du väl tryckt ned, ta inte upp dem igen :P

          om du läsar lite ned ser du defdacskrivar lerkulor
          mvh janne
          Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

          Kommentar

          • Quartex
            • November 2003
            • 539

            #6
            Ursprungligen postat av janne dansk
            http://www.zoopet.com/forum/showthre...n%E4ringskulor
            om du läsar lite ned ser du defdacskrivar lerkulor
            mvh janne
            kk I stand corected :P
            To boldly go where no fish gone before!

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              tryckte ned en kula under varje svärdsplanta i karet (4st) och jösses vad fina de blev efter ett tag, växte som aldrig för.
              Har man ingen annan gödning så kommer man säkerligen se rejäl skillnad med några lerkulor under hungriga Echinodorus... Problemet är att man inte vet när dom tar slut, och när dom tagit slut så har man en rolig gegga i bottnen som försvårar omplantering. Därför brukar folk tycka det är smidigare med PMDD eftersom man har så bra koll på hur mycket man stoppar ner och man kan göra ett stort vattenbyte när man vill nollställa näringsnivåerna.

              Jag kör själv med lite kattsand (en form av lera) under mitt grus och det verkar fungera bra - men det är mest en sekundär backup och komplement till min PMDD-gödning.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              Arbetssätt...