Tofsalger!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zirconia
    • May 2007
    • 701

    Tofsalger!!

    Jag blir tokig, tofsalgerna började komma på nålgräset, sen nu har cabomborna och övriga växter blivit fjuniga också..
    Ah, jag blir tokig.

    Karet är på 105liter, kör med PMDD 1gång/veckan, har kört igång lite Co2 via mäsk, det går sådär.. jag vet inte hur stor ström av bubblande det bör/ska komma ut ur syrestenen i änden på slangen..

    Hm, vad mer vill ni veta?

    Vad gör jag åt tofsskiten? Vill inte att det ska se ut sådär ju.. Allt blir hårigt snart!
    / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    #2
    I med några Siameser dem älskar Tofsalger.
    Mvh.Patrik

    Kommentar

    • Zirconia
      • May 2007
      • 701

      #3
      Siameser? algätare alltså eller?

      Hmm, jag hade räkor några dagar i karet, men ja, dom hann väl aldrig sätta igång att äta på tofsarna, jag flyttade dom sen, för att få dit några pakistanbotior då jag har en del sniglar, inte så många, men jag vill inte ha några sniglar där..

      Men ja, jag vet inte.. hur många måste man ha av dom då? Är dom fredliga och så?
      Jag får inte plats med så mycket, har en ancistrus på ca 8cm, och så är det 2guppys och 6 platys och 3 fantomtetror (som ska få nya kompisar snart) + några platyyngel..

      Men ja, nån siames kanske man får ner.. men jag ska ha dit pakistaner också eller kubotaibotior.. så dom ska få plats också..
      / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.

      Kommentar

      • Patrik Steen
        • May 2006
        • 8464

        #4
        Ursprungligen postat av Zirconia
        Siameser? algätare alltså eller?

        Hmm, jag hade räkor några dagar i karet, men ja, dom hann väl aldrig sätta igång att äta på tofsarna, jag flyttade dom sen, för att få dit några pakistanbotior då jag har en del sniglar, inte så många, men jag vill inte ha några sniglar där..

        Men ja, jag vet inte.. hur många måste man ha av dom då? Är dom fredliga och så?
        Jag får inte plats med så mycket, har en ancistrus på ca 8cm, och så är det 2guppys och 6 platys och 3 fantomtetror (som ska få nya kompisar snart) + några platyyngel..

        Men ja, nån siames kanske man får ner.. men jag ska ha dit pakistaner också eller kubotaibotior.. så dom ska få plats också..
        Du har bara dem tills det är försvunnit sen kan du ta bort dem,det är rätt så fredlig fisk som passar till dem du har tycker jag,jag kör alltid med några Siamesiska Algätare i nystartade kar för att få bukt med tofsalger sen åker dem iväg till affären igen när det har försvunnet ingen fisk i mitt tycke precis den är för stimmig och äter all mat för dem andra fiskarna,så ett tips är att dra ner på maten under tiden dem ska göra sitt jobb
        Mvh.Patrik

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Tänk på att siameser blir ganska stora, och det fort med.
          Att du har toffsisar beror nog mer på svajigt pH till följd av oregelbunden co2. När du väl fått iordning på din co2 så kommer det att lugna ner sig med algerna och du kan gallra bort de angripna växtdelarna efterhand.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Zirconia
            • May 2007
            • 701

            #6
            Ursprungligen postat av ansjo
            Tänk på att siameser blir ganska stora, och det fort med.
            Att du har toffsisar beror nog mer på svajigt pH till följd av oregelbunden co2. När du väl fått iordning på din co2 så kommer det att lugna ner sig med algerna och du kan gallra bort de angripna växtdelarna efterhand.

            Hmm, Njae, det tror jag inte, för Co2:n kopplade jag in IDAG kl 15:00

            Och den har inte ens kommit igång än.. :/ så jag skiter nog i det snart, det funkade inget bra med syrestenen jag har på slangen :/
            / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.

            Kommentar

            • Zirconia
              • May 2007
              • 701

              #7
              Ursprungligen postat av stene
              Du har bara dem tills det är försvunnit sen kan du ta bort dem,det är rätt så fredlig fisk som passar till dem du har tycker jag,jag kör alltid med några Siamesiska Algätare i nystartade kar för att få bukt med tofsalger sen åker dem iväg till affären igen när det har försvunnet ingen fisk i mitt tycke precis den är för stimmig och äter all mat för dem andra fiskarna,så ett tips är att dra ner på maten under tiden dem ska göra sitt jobb
              Hmm, ja, jag kan väl höra mig för om nu affärerna är villiga att ta tillbaka fisken efter ett tag... tveksamt här kanske :/

              Men det finns ingen annan som äter tofsalger?
              Ingen annan mindre algätare?
              / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Ha, där ser man, då var det inte det.
                En annan fisk som tar toffs är Otocinclus men är å andra sidan lite känsligare.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Zirconia
                  • May 2007
                  • 701

                  #9
                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Ha, där ser man, då var det inte det.
                  En annan fisk som tar toffs är Otocinclus men är å andra sidan lite känsligare.
                  Jaha, ja, men då kör vi ändå på nån sån då kanske.. Måste ju testa, jag tror nog det bör gå bra..
                  Hoppas det
                  / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Nää.. Ottosar tar väl ändå inte toffsalger? Dom tar ju i princip bara kiselalger? Siameser kan dock vara riktigt effektiva om man aldrig matar dom med något annat.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Ursprungligen postat av defdac
                      Nää.. Ottosar tar väl ändå inte toffsalger? Dom tar ju i princip bara kiselalger? Siameser kan dock vara riktigt effektiva om man aldrig matar dom med något annat.
                      Då är mina ovanligt väluppfostrade då.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Zirconia
                        • May 2007
                        • 701

                        #12
                        Ursprungligen postat av defdac
                        Nää.. Ottosar tar väl ändå inte toffsalger? Dom tar ju i princip bara kiselalger? Siameser kan dock vara riktigt effektiva om man aldrig matar dom med något annat.
                        Jaså? Ja, jag vet inte alls jag..

                        Jag frågade lite på arken om otocinclus och dom sa att "Nej, det finns väl ingen som gillar tofsalger, dom är ju äckliga"
                        (det lät ju nästan som om hon provat själv)

                        Jag sa att jag hört att Otocinclus kanske åt såna, men hon sa att det gjorde dom inte, möjligen.. svart.. nånting. Hon sa nån sorts fisk, men inga andra tyckte om tofsalger för att dom var äckliga..

                        Jag måste skratta nästan, vilka alger är inte äckliga liksom
                        Fast fiskarna som äter alger tycker väl inte det

                        Min ena Ancistrus har ju varit och sugit lite på gräset, men det försvinner ju inga tofsar från det iaf..
                        Senast redigerad av Zirconia; 19 September 2007, 12:19.
                        / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.

                        Kommentar

                        • Zirconia
                          • May 2007
                          • 701

                          #13
                          Ursprungligen postat av ansjo
                          Då är mina ovanligt väluppfostrade då.
                          Hehe, jag får väl nästan prova 1-2st, dom var ju rätt söta, jag får hoppas att jag får några väluppfostrade isåfall

                          Men ja, hur får man bort tofsarna annars? Kan man få bort dom händerna eller nåt?

                          Fast på cabomborna är det mer fjun bara liksom.. lite mindre svårt att få bort kanske..
                          / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.

                          Kommentar

                          • Zirconia
                            • May 2007
                            • 701

                            #14
                            Jag har läst en del trådar här nu och jag tror det verkar som Siameserna är sista utvägen ju :/ men då måste jag ju göra mig av med dom sen.. jag får inte plats med nån sån annars liksom.
                            / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.

                            Kommentar

                            • tummen
                              • March 2005
                              • 5199

                              #15
                              Ursprungligen postat av Zirconia
                              Jag har läst en del trådar här nu och jag tror det verkar som Siameserna är sista utvägen ju :/ men då måste jag ju göra mig av med dom sen.. jag får inte plats med nån sån annars liksom.
                              Köp små exemplar, och sedan åker du på en veckas semester, vips är algerna borta....
                              Thomas "tummen" Wallén

                              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                              Kommentar

                              Arbetssätt...