Avstannad tillväxt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    Avstannad tillväxt

    Jag har fått ett lite skummt problem.
    Sedan semestern i sommras så vill inte växterna växa som förut, eller främst H.polysperma som ju inte brukar ha direkta problem med det.

    Semestern innebar att inga vattenbyten blev av på 4v och CO2 via mäsken avtog under samma tid. Växterna blev inte heller trimmade, så mycket låg på ytan och skuggade. Karet fick dock gödning som vanligt under dessa 4v.

    Efter semestern (detta är nu 6-7v sedan) har jag gjort vattenbyten som vanligt, satt ny mäsk så att CO2 är som det brukar.
    Rensat ut växter från ytan som skuggade samt gjort lite förflyttningar av vissa växter. Gödning enl. vanligt.
    Men ändå vill inte H.polysperma sätta fart (mest den man märker det på men det gäller säkert alla växter)
    Algförekomsten är den samma som jag brukar ha, dvs "under kontroll"

    I går fick jag för mig att spola rent filtret då det är det ända som skulle kunna vara någon direkt skillnad sen hur det var innan semestern. (Ev andra ändringar bör vara "förbättringar").

    Någon synpunkt/idé på vad som kan orsakt detta växtstopp?
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri
  • BluesBoy
    • January 2004
    • 2559

    #2
    Fundering 1:
    Hade inte du trimmat polysperman rejält och samtidigt hade lite fjuttigt med ljus?

    Fundering 2:
    Jag hade också en period med stillastående H.P. De kom loss ordentligt när jag sänkte N & P rejält. CO2 och ljus var oförändrat.
    BluesBoy
    http://www.bluesboy.se

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Om dom vant sig att snappa CO2 från luften kommer det nog ta ett tag innan dom ställt om sig till undervattensläge gissar jag.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #4
        Jo, har trimmat HP rejält nyligen då den var kal nertill pga skuggning (antar jag)
        Det fjuttiga ljuset, 2*36W är precis samma som det varit under mycket lång tid nu.

        Förhöjda halter N & P skulle kunna vara en orsak pga dåligt med vattenbyte. Får ta fram mitt gamla testkit och se om det fortfarande är användbart då kanske.

        Omställning till undervattens läge låter rimligt. Dom blad som fans efter semestern var i princip alla i ytan.

        Låter som om jag bara behöver vänta lite då.

        Iofs kom jag på en sak till. Jag kör ju CO2 genom ett litet innerfilter. Utblåset sitter precis vid mina svärdsplantor, viket dom naturligtvis gillar. Dom har ju ökat lite i omfång sedan innan semestern så det kan nog vara så att den mesta CO2 stannar där istället för att cirkulera runt i karet. Får ta och se över cirkulationen av CO2 lite också mao.
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        Arbetssätt...