Näringsbrist - vad?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mavve
    • August 2003
    • 283

    Näringsbrist - vad?

    Hej!

    Har fått näringsbrist på några av mina växter. Det visar sig främst på nya blad som tappar i färg och ser lite "tunna" ut. Järn? Kväve?

    Kör med CO2 (controller), PMDD (Haacks standarddosering 1 g/vecka), 300l, 4xT8 Aquarelle + refl.

    Det som kan ses på övriga väster är en Echinodorus som har liknande symptom men inte så starkt och Blyxa Japonica som är lite tunna i färgen.

    Mvh Martin

    PS. Någon som spikar namnet på växten förresten? DS.
    Bifogade filer
    Senast redigerad av mavve; 17 September 2007, 21:04.
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    "PMDD (Haacks standarddosering 1 g/vecka)"

    Du kan med all säkerhet flerdubbla gödningen utan problem.
    Med controllerstyrd CO2 och hyffsat med ljus så går det garanterat åt mer än "standard-dos"
    Du kan ju börja med en fördubbling eller en extra dosering mitt i veckan, avvakta någon vecka eller två och öka ev ännu mer.
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • peterhaack
      • November 2004
      • 1752

      #3
      Echinodorus bolivianus magdalenenis. ALIAS Echinodorus quadricostatu.
      Gissar jag på.. Hmm kul planta den där var har du köpt den?
      Siten där alla plantor växer PlantSwap!

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Det ser helt klart ut som det är de nya bladen som är värst drabbade och då är det järn/mikrobrist. Men öka allt och håll en generellt högre nivå på allt istället för att öka individuellt, dvs kör på heekes tips.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • BluesBoy
          • January 2004
          • 2559

          #5
          Hur har du det med växtbubbel?
          BluesBoy
          http://www.bluesboy.se

          Kommentar

          • mavve
            • August 2003
            • 283

            #6
            Ursprungligen postat av peterhaack
            Echinodorus bolivianus magdalenenis. ALIAS Echinodorus quadricostatu.
            Gissar jag på.. Hmm kul planta den där var har du köpt den?
            Tack för förslaget - ska kolla detta. Jag var ute efter en förhållandevis låg växt och råkade på denna på ett tyskklingande byggvaruhus här i Göteborg. Expediten kunde visste ej vad hon hade i sortimentet.

            Mvh Martin

            Kommentar

            • mavve
              • August 2003
              • 283

              #7
              Ursprungligen postat av heeke
              "PMDD (Haacks standarddosering 1 g/vecka)"

              Du kan ju börja med en fördubbling eller en extra dosering mitt i veckan, avvakta någon vecka eller två och öka ev ännu mer.
              Fick en lättare alginvasion nu för ett tag sedan när jag startade upp med Växt/SA-inriktning igen efter en utflykt med tanganyikaciklider, vilket gjorde att jag blivit lite återhållsam med gödningen. Nu har växtmassan tagit sig en del, så det kan vara läge att trappa upp.

              Mvh Martin

              Kommentar

              • mavve
                • August 2003
                • 283

                #8
                Ursprungligen postat av BluesBoy
                Hur har du det med växtbubbel?
                Bubblet är sansat - ingen champagnevarning riktigt. Tycker att bubblorna minskat på HC:n, men å andra sidan såg jag fjärilscikliderna "käka" bubblor häromveckan, så det kan bero på det också.....

                Mvh Martin

                Kommentar

                Arbetssätt...