Växter i ett hörnakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LarJoh
    • September 2007
    • 7

    Växter i ett hörnakvarium

    Jag har ganska nyss startat upp ett 130 liters hörnakvarium. Jag har placerat de flesta av de "långa" växterna baktill mot spetsen i akvariet och lysröret, (Aqua-Glo T8 15W), sitter i framkant där akvariet är som bredast. Detta medför ju att att det är ganska mörkt baktill. Kan man kompensera detta med att ha lampan tänd lite längre än 12 timmar tex? Tycker redan (ca. två veckor) att växterna börjar se mer blekgröna åt det gula hållet ut än när jag planterade dom. Kanske ska jag hälla i växtnäring, kan det på något sätt kompensera "dåligt" ljus? Det finns inte utrymme för mer än ett rör i locket.
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Det enda som kan kompensera för dåligt ljus är CO2 (koldioxid), men det är inte så mycket.
    Förlänga ljustiden hjälper inte.
    Växterna behöver näring oavsätt ljusmängd, men mer näring vid mer ljus.
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • LarJoh
      • September 2007
      • 7

      #3
      Tack för svaret. Skulle PMDD, vilket många verka förespråka här, vara en lösning kanske? Eller gör sig det bäst i kar med mycket ljus. Har även förstått att man måste göra stora vattenbyten en gång i veckan då... Stämmer det?

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #4
        När det kommer till växtgödning så är det svårt att slå PMDD. Det är bättre "sammansatt" än de flesta komersiella gödningar och till en bråkdel av priset.
        Man behöver inte göra stora vattenbyten (50%) en gång i veckan, men gör man inte det får man vara försiktigare med gödningen så man inte akkumulera allt för höga doser i karet.
        Enda skilnaden på gödning vid lite vs mycket ljus är mängden. Växter (liksom vi mäniskor) behöver samma typ av näring oavsätt hur hungriga dom är.
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • LarJoh
          • September 2007
          • 7

          #5
          Ok, säg att jag byter ca 20% av mina 130 liter varannan vecka. Har 10 st neontetror, några sorgmantlar och en kampfisk, och 4-5 st ganska stora växter. Är det för lite, ska man byta mer och oftare? (Nu är jag väl inne på frågor som egentligen borde ligga i nybörjarforumet, men efter jag startat här så...)
          Om man då använde halv rekommenderad dos av PMDD tex? Skulle det göra nån nytta?

          Kommentar

          Arbetssätt...