Mäsk och pmdd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #16
    Hur kontrollerar jag co2?
    Genom att mäta pH:t. När pH:t gått ner 1 enhet så har du "perfekt" nivå.

    Men är det risk att det blir mycket då om jag har så lite, det kommer bara lite var 5-7 sekund nu.. några bubblor...
    Med den syresten du visar på youtubefilmen kommer du dock knappt lösa upp någon gas alls. Beviset för det är att du lätt ser att bubblorna når och bryter ytan - dvs är förlorade.
    Så egentligen kan du lika gärna avbryta för det kommer inte göra varken till eller från vad gäller växterna.

    Att lösa upp CO2 är riktigt svårt, jag känner mig fortfarande rudis på det och då har jag hållt på några år och testat alla upplösningsmetoder som finns...

    Men jag ville bara ha lite liksom, ingen jätteanläggning..
    Det låter som en Hagen-stege vore rätt för dig. Trevlig att titta på också och man kan se hur gasen löses upp. Såhär ser den ut:

    Varje bubbla går i sicksack uppför stegen och blir mindre och mindre ju mer den löses upp.
    Du får en viss upplösning, men det är svårt att få för mycket. Bra nybörjarpryl!

    Det enda test du behöver är ett pH-test som är nogrannt mellan pH 6 och 7.. resten av testerna som mano föreslår är waaaaay overkill för dig. Kör dubbla PMDD-dosen och skaffa en Hagen-stege.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Zirconia
      • May 2007
      • 701

      #17
      Ursprungligen postat av defdac
      Genom att mäta pH:t. När pH:t gått ner 1 enhet så har du "perfekt" nivå.


      Med den syresten du visar på youtubefilmen kommer du dock knappt lösa upp någon gas alls. Beviset för det är att du lätt ser att bubblorna når och bryter ytan - dvs är förlorade.
      Så egentligen kan du lika gärna avbryta för det kommer inte göra varken till eller från vad gäller växterna.

      Att lösa upp CO2 är riktigt svårt, jag känner mig fortfarande rudis på det och då har jag hållt på några år och testat alla upplösningsmetoder som finns...


      Det låter som en Hagen-stege vore rätt för dig. Trevlig att titta på också och man kan se hur gasen löses upp. Såhär ser den ut:

      Varje bubbla går i sicksack uppför stegen och blir mindre och mindre ju mer den löses upp.
      Du får en viss upplösning, men det är svårt att få för mycket. Bra nybörjarpryl!

      Det enda test du behöver är ett pH-test som är nogrannt mellan pH 6 och 7.. resten av testerna som mano föreslår är waaaaay overkill för dig. Kör dubbla PMDD-dosen och skaffa en Hagen-stege.
      Aha, ja, den såg ju intressant ut den stegen..

      Hm, okej, men alla andra som bara kör med en liten 50cl flaska på samma sätt som jag, fast kanske mer strömmande bubblor hela tiden, det hjälper inte heller då alltså?
      För bubblorna strömmar mot ytan hela tiden? = ingen effekt det heller då antar jag..

      Hm, okej, men då är det kanske bäst jag avbryter och kör igång det med nåt sånt där senare istället då..

      Jag får läsa på mer om det tror jag, hur det fungerar liksom

      Tack för all hjälp
      / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.

      Kommentar

      • Loelle
        • July 2007
        • 623

        #18
        En fråga till =P

        Jag har "byggt" ett co2 system med 3 dunkar (2mäsk 1rening) och ska nu blanda till receptet i första dunken. Receptet jag ska andvända är:

        · 5l vatten
        · 5dl socker.
        · 2msk mjölkpulver.
        · 1tsk bakpulver
        · 2krm Torrjäst

        Kan jag andvända kallt vatten eller ska det vara fingervarmt med tanke på jästen?
        Lelle
        "I de mörkaste vatten simmar en ulv i fårakläder"

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #19
          Jag brukar använda kallt vatten då det inte blir jättesprutt på jäsningen direkt. Har testat med ljumet vatten med, men föredrar lite kallare vatten och har även fått för mig att satsen håller lite längre då. Men det kanska bara är något jag inbillar mig.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • khedlund
            • December 2005
            • 63

            #20
            Hur mycket koldioxid som löser sig i vatten har jag inte räknat ut än, men att gasen löser sig visar man lätt med följande försök: Blås utandningsluft i ett
            glas med vattenledningsvatten innehållande en syra-bas-indikator t ex BTB som visar blå färg (basiskt). Färgen ändrar sig till grön/gul vilket visar att syra tillförts.
            Denna syra är koldioxid+vatten(=kolsyra). Alltså har koldioxid löst sig i vattnet

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #21
              1.45 kg/m³ från http://en.wikipedia.org/wiki/Carbon_dioxide
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • mano
                • May 2007
                • 30

                #22
                Ursprungligen postat av defdac
                1,45 kg/m³ = 1,45 g/L = 1450 mg/L ≈ 1450 ppm från http://en.wikipedia.org/wiki/Parts_per_million, sen ska man kanske kommentera att det gäller vid 25 grader.
                Mano

                Kommentar

                Arbetssätt...