Im back !

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Quartex
    • November 2003
    • 539

    Im back !

    Tjenare alla zoopet diggare !

    Då vart man tillbaka igen efter 2 års akvarie uppehåll..Jag vet det har varit tufft, men det var ett måste. Hur som helst har jag nu precis idag äntligen planterat mitt 540 kar igen, efter att det varit igång ca 2 veckor med bara några guramisar i. Vill nu ha förslag och synpunkter på layouten, samt förslag på en bra marktäckare till karet.

    Lite info för att hjälpa förslagen: Kör full dos PMDD, jag kommer upp i 0,4w/l i ljusmängd, mäsken står och bubblar, letar med ljus och lykta efter något billigt Co2-paket med flaska så man slipper skvalpet med mäsken, även om det funkar bra, men jag skall köra setupen lite mer seriöst nogrant denna gången. Samt att mer växter är beställda, kommer i veckan.

    En annan fråga jag har är, Finns det någon direkt nackdel med att ha "mycket" fisk i ett växtkar ? Nu går där 20 tetror, 3 malar, 3 praktbotier och 10 st guramis. Tänker att de kanske skräpar ned för mycket ? Speciellt om man skall ha någon ordentligt tät marktäckare.....

    Mvh Jesper !

    Ps. bilder på karet finns nedan.
    Senast redigerad av Quartex; 15 September 2007, 19:27.
    To boldly go where no fish gone before!
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Välkommen tillbaks =)

    Det låter inte som megastor fisklast, men jag tippar att det är bättre att köra högre fisklast när växterna fyllt i betydligt bättre. Som det är nu så är det väldigt glest med växter.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Quartex
      • November 2003
      • 539

      #3
      oki, när växterna satt sig och växt till sig mera fisk, got it
      Som sagt mera växter är på väg, får dem troligen på ons eller torsdag.

      Föresten är det kul att se att många er gamla rävar fortfarande är aktiva här på Zoopet! Väl mött igen defdac...

      Nu till mitt största huvudbry, vilken marktäckare skall jag välja, då jag kanske ligger lite i underkant när det äller ljusmängd, får det inte vara någon som kräver extrema mängder ljus. förslag tack......

      Mvh Jesper
      To boldly go where no fish gone before!

      Kommentar

      • Camenius
        • November 2004
        • 180

        #4
        Ursprungligen postat av Quartex
        Samt att mer växter är beställda, kommer i veckan.
        Beställer du via nätet? I så fall var?

        Kommentar

        • Makasu
          • June 2004
          • 400

          #5
          Quartex: har du tagit ditt namn från amiga-crack-gruppen? *nostalgi* hur som helst!
          /Makasu

          http://green.colorize.net/

          Kommentar

          • Quartex
            • November 2003
            • 539

            #6
            Ursprungligen postat av Camenius
            Beställer du via nätet? I så fall var?
            nope, inte via nätet, men jag letar efter något ställe att beställa via nätet för det är så mycket enklare och växterna håller oftast bättre kvallite än butiken, iaf där jag i vanliga fall köper mina växter......

            "Quartex: har du tagit ditt namn från amiga-crack-gruppen? *nostalgi* hur som helst!"

            Nej inte det, jag mins faktiskt inte vars jag har fått det ifrån, har använt det under säkert 15-års tid i olika sammanhang, men du kan ha rätt, jag spela väldigt mycket amiga spel när jag var ung och vacker, nu e man ju bara och ! :P

            Mvh Jesper
            To boldly go where no fish gone before!

            Kommentar

            • Fredde_
              • December 2004
              • 253

              #7
              Här är en till som fått ett återfall och precis kört igång med växter i 530L burken
              tuben med co2 står redo och ska vridas på imorgon
              530 liter grönsaker

              Kommentar

              • Quartex
                • November 2003
                • 539

                #8
                Damn vad avis jag blir, sitter och surfar runt lite på tyska shopping sidor, och försöker bestämma mig vad/var jag skall handla....:P

                Lycka till iaf !
                To boldly go where no fish gone before!

                Kommentar

                • tore_hedin
                  • July 2007
                  • 21

                  #9
                  Hej

                  Roligt att höra att det är fler som startar upp med nya växtkar. Själv är det nytt för mig med.

                  Hemsidan www.firren.com säljer ju massvis med växter. Jag har själv tänkt att beställa där. Dock skulle det varit roligt att höra om folk som tidigare köpt växter där. Generella saker som hur skickas växter via post t.ex.

                  mvh christoffer

                  Kommentar

                  • Fredde_
                    • December 2004
                    • 253

                    #10
                    Ursprungligen postat av Quartex
                    Damn vad avis jag blir, sitter och surfar runt lite på tyska shopping sidor, och försöker bestämma mig vad/var jag skall handla....:P

                    Lycka till iaf !
                    När jag körde igång med växter första gången så jagade jag rätt på två st kolsyresläckare som sen fick stigröret bortplockat och en ny skruvventil ditsatt.

                    Sen behöver man ju inte köpa speciellt mycket mer forutom en regulator och nålvetil.
                    Förutom det har jag en ph-controller och reaktor från acuamedic som gör livet mycket enklare men det är ju inget man måste ha.
                    530 liter grönsaker

                    Kommentar

                    • Quartex
                      • November 2003
                      • 539

                      #11
                      Tackar för det svaret Fredde, skall titta vidare lite senare, tub är fixad nu fick tag på en 6kg för 600:-. Var det ätt pris eller ? tyckte de lätt billigt så jag tog den direkt...:P

                      Nu är det som sagt bara en regulator och nålventil som saknas...
                      To boldly go where no fish gone before!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...