Mossbollar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fridas
    • September 2007
    • 629

    Mossbollar

    Har sett flera sådana växter på sistone, speciellt här på zoopet. Men vad heter dessa luriga växter på riktigt? De är ju helt underbart vackra!
    ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..
  • moby
    • March 2005
    • 24

    #2
    Cladophora aegagropila skulle jag tro att du menar!

    Kommentar

    • MattiasL
      • September 2006
      • 1479

      #3
      De är lite lustiga... jag har en som rullar runt på akvariebottnen. De växer dock oerhört långsamt. Festligt nog finns det sådana i svenska natur. De lär visst bla. finnas i bottenvikens söta vatten har jag hört. Enligt det jag läst fastnar inte alger på dem, det gäller dock inte mina irriterande trådalger som gärna fäster sig på den populärt kallade "algbollen." I naturen kan de bli fotbollsstora.
      Qui audet adipiscitur!

      Kommentar

      • saltbiff
        • December 2006
        • 607

        #4
        När jag har bytt vatten och ska spola i nytt så sugs min boll in i strålen och rullar runt där som tusan...det ser ut som den lever och som att den har jätteskoj! Kanske den har

        5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

        Kommentar

        • fredd
          • February 2007
          • 3360

          #5
          om man nu hittar en mossboll i naturen, skulle man våga stoppa den i akvariet?
          www.frfoto.tk

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13124

            #6
            detta är en alg och inte mossa och den får formen genom strömmt vatten som får den att rulla ihop till en boll!
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Krax
              • December 2005
              • 1329

              #7
              Jag har faktiskt sett såna idag. De växte på 2-5 meters djup i en skånsk sjö. Men de såg inte ut som bollar utan mer som dammtussar.

              Kommentar

              • legob
                • May 2007
                • 642

                #8
                Mina löste så småningom upp sig men blev kvar som tussar av gröna trådar, som måste skördas då och då för att inte bli för stora och täppa till filtren. I lagom mängd är det ganska vackert men man måste se efter så att de inte sprider sig för mycket.

                Kommentar

                • MattiasL
                  • September 2006
                  • 1479

                  #9
                  Det finns kanske en viss risk för att smittor förs in i akvariet om man plockar dessa i naturen. Men man kan ju chansa! Jag tror nog att svenskväxta exemplar är vana vid ganska kallt vatten. De kanske har svårt att anpassa sig till tempen i många akvarier?
                  Qui audet adipiscitur!

                  Kommentar

                  • Krax
                    • December 2005
                    • 1329

                    #10
                    Ursprungligen postat av MattiasL
                    De kanske har svårt att anpassa sig till tempen i många akvarier?
                    Det mesta man försöker plocka in från naturen har problem i akvarier, och jag tror också att det beror på den höga temperaturen.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...