Sticky, faktasamling till Kjell

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    Sticky, faktasamling till Kjell

    De översta trådarna sorterat på betyg och antal visningar är en bra grundplåt för en sticky som ska innehålla det mesta:


    Ytterligare förslag är frågan om krukorna ska vara kvar. Borde finnas ett tjog att välja på.

    Nu fyller ni andra på med trådförslag så kanske det blir en sticky någon gång...
    http://www.defblog.se
  • janne dansk
    • June 2004
    • 1740

    #2
    du måste vare optimist, jag tror att kjell är alergisk mot sticky
    mvh janne
    Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

    Kommentar

    • BluesBoy
      • January 2004
      • 2559

      #3
      Sticky på zoopet har jag gett upp...
      En tråd i växter och alger jag verkligen gillade när den var aktiv var denna:
      BluesBoy
      http://www.bluesboy.se

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Jag har läst vad Kjell tycker om stickys och jag håller med. Det är fånigt när det ligger 10 stickys som är 20+ sidor långa vardera.
        En eller ett par som radar upp viktiga trådar och som är *lätt* läsning, korta och koncisa med få eller inga svar.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • harbard
          • July 2002
          • 1085

          #5
          Bättre då att göra en wiki med korta artiklar,exempel: http://theaquariumwiki.com/Main_Page
          det finns många gratisleverantörer,exempelvis:
          The entertainment site where fans come first. Your daily source for all things TV, movies, and games, including Star Wars, Fallout, Marvel, DC and more.




          <<<(^:>*
          Aquaflora länksamling Alger Bakgrund Miniakvarier Walstad-metoden
          Foder Bananflugor Guppy Killi Fiskrum Akvaristisk startportal Småkryp

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Ursprungligen postat av janne dansk
            du måste vare optimist, jag tror att kjell är alergisk mot sticky
            mvh janne
            Nejdå jag är inte allergisk Däremot så vill jag inte ha en jäkla massa stickys utan EN. I denna listas de vanligaste frågorna och var man kan hitta svar på dem (i Zoopets forum, andra ställen på Zoopet eller på andra hemsidor).
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Det var väldigt dåligt med förslag. Jag kan underhålla detta inlägg med era förslag
              • Ska krukan vara kvar?
              • Är CO2 nödvändigt?
                • Nej, men det skapar en tillväxt som är ca 10 ggr snabbare än normalt och gör att man generellt sett klarar de svåraste växterna.
              • Är CO2 farligt?
                • Ja det kan vara dödligt för fiskarna i akvariet. Man bör hålla mycket noga uppsikt över sitt akvarium det första dygnet när man börjar med CO2-berikning.
              • Vad är PMDD?
                • Det är en hemmagjord vattengödning. PMDD är forkortning för "Poor Mans Dosing Drops". Man hittar och köper normalt sett ingridienserna via internet.
              • Är PMDD farligt för invånarna i akvariet?
                • Nej, knappt ens om man använder det vårdslöst. Man bör dock naturligtvis hålla kemikalierna oåtkomliga för barn och dumpar man ner något kilo av något ämne i akvariet så kommer naturligtvis invånarna att dö. Har man inget recept bör man inte dosera på känn.
                • Räkor är betydligt känsligare för speciellt nitrat vilket PMDD innehåller. De flesta som är intresserad av räkor drar därför ner markant på nitratmängden (KNO3).
              • Skapar PMDD algproblem?
                • Generellt sett nej. Speciellt inte om man har mycket växter. Har man få eller glest med växter och mycket ljus och göder som om man hade mycket växter så kan dock algerna titta fram. Ämnena i sig triggar dock normalt sett inte alger. Dom går igång på andra saker.
              • Hur förhåller sig vattengödning till bottengödning?
                • Växterna växer generellt bättre med både vattengödning och bottengödning men dom klarar sig mycket bra med enbart botten- eller vattengödning. Dom är inte digitala utan snappar näring där den presenteras.
                • Vattengödning upplevs av många som bättre för att den är enklare att dosera och upprätthålla garanterade näringsnivåer med. Bottnen vet man inte riktigt när den tar slut eller om vissa näringsämnen inte finns.
              • Är bottenvärme nödvändig?
                • Nej. Ingen har hittills kunnat påvisa signifikant bättre tillväxt med bottenvärme.
              • Kan man ha bottenfilter tillsammans med växter?
                • Ja. Ingen har hittills unnat påvisa signifikant sämre tillväxt med bottenfilter.
              • Hur gör man en bra botten?
                • Det beror på vilket sätt man vill köra sitt akvarium. Kör man med vattengödning och CO2 så spelar bottnen mycket liten roll annat än hur den ser ut och hur lätt det är att plantera i den. Vill man köra utan gödning och CO2 så brukar man använda en 2-3 cm djup jordbotten (jordsort oviktig, helst ogödslad) toppat med 2-3 cm sand (kornstorlek 1-2 mm).
              • Vilka skötselsätt är populärast?
                • "Estimative Index" aka "High tech". 50% vattenbyte en gång i veckan efterföljt av en PMDD-dosering för hela akvarievolymen. CO2-nivån brukar läggas runt 30 ppm.
                • "Diana Walstad" aka "Low tech". Jordbotten. Inga vattenbyten annat än om man rotar upp växter. Mycket hög fisklast som är välmatad. PMDD-gödning vid behov.
              • Vad är ppm?
                • ppm står för "Parts Per Million" och är i princip samma sak som milligram per liter (mg/l).
              Senast redigerad av defdac; 13 September 2007, 17:12.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • peterhaack
                • November 2004
                • 1752

                #8
                ?...
                Senast redigerad av peterhaack; 13 September 2007, 18:55.
                Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48147

                  #9
                  Frågorna är OK, men många svar är alldeles för långa. Högst 2 meningar -lägg istället in länkar till ställen där frågan besvaras eller framförallt diskuteras.

                  Sedan handlar det inte heller om att ta ställning till om en sak är bra eller dåligt. De olika åsikterna kan ju istället komma fram i de länkar som bifogas.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • peterhaack
                    • November 2004
                    • 1752

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Frågorna är OK, men många svar är alldeles för långa. Högst 2 meningar -lägg istället in länkar till ställen där frågan besvaras eller framförallt diskuteras.
                    Så att man skall läsa länk på länk på länk på länk, är väl det man slippa ge svaren direkt snabbt och enkelt utan och kluddra ist för att behöva gå igenom en massa länkar.. eller så har jag missförstått det med sticky det handlar om de mest ställda frågorna i en kort sammanfattning och med snabba svar..

                    För att slippa att folk frågar om det i en ny tråd osv osv.
                    Senast redigerad av peterhaack; 13 September 2007, 16:53.
                    Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48147

                      #11
                      Vad en sticky definitionsmässigt är det vet jag inte

                      Dock vad jag är ute efter är korta fakta och inga ställningstaganden och kombinerat med några länkar.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        och inga ställningstaganden och kombinerat med några länkar.
                        Fixat.

                        Stickys ska dock vara vägledning så jag tycker absolut man ska vara väldigt rak i hur communityt just nu förhåller sig till saker och ting. Det underlättar när någon vill ifrågasätta eftersom man då är helt införstådd med hur communityt kommer reagera.

                        Dessutom är stickys levande dokument som hela tiden förändrar sig. Kommer communityt fram till att något är dålgit formulerat i stickyn så ändrar man bara - eftersom dom är korta och koncisa så är det en baggis som inte tar tid.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • Knyttet
                          • December 2006
                          • 646

                          #13
                          om det blir ett sånt här system, snälla skriv in hur man ser att en molly/platy/guppy/svärdbärare är dräktig, det kommer ju alltid mängder av likadana frågor om det
                          min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #14
                            Nu har jag lagt till Peters punkter förutom PMDD-delen som blev lite mastig.

                            Jag vill ha hjälp att hitta trådförslag till punkterna.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48147

                              #15
                              Ursprungligen postat av defdac
                              Fixat.

                              Stickys ska dock vara vägledning så jag tycker absolut man ska vara väldigt rak i hur communityt just nu förhåller sig till saker och ting. Det underlättar när någon vill ifrågasätta eftersom man då är helt införstådd med hur communityt kommer reagera.

                              Dessutom är stickys levande dokument som hela tiden förändrar sig. Kommer communityt fram till att något är dålgit formulerat i stickyn så ändrar man bara - eftersom dom är korta och koncisa så är det en baggis som inte tar tid.
                              Ja men det finns inte en sanning och det är inte meningen att man här skall ta ställning till vem som har rätt.

                              Exempel:
                              Kan man ha bottenfilter tillsammans med växter?
                              Man kan, men de flesta experter menar att risken för algproblem ökar och att det ger sämre näring till växterna. Därför rekommenderas det inte.


                              Skall vi lägga in detta då också eller?
                              Jag menar som sagt att detta vore fel - istället skall man inte ta ställning om det inte handlar om frågor där alla (eller nästan alla) entydigt är för eller emot en sak.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...