Vilken växt är det jag har?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Annaica
    • February 2006
    • 1177

    Vilken växt är det jag har?

    Har denna (http://www.firren.com/firren/product...es/1000220.jpg) växt i mitt kar, köpt som en Lilaeopsis novazealandia.

    Försökte hitta den med växtbeskrivning här på zoopet men hittar bara Lilaeopsis brasiliensis. Tog då och gjorde en googling, och den växten jag har i mitt kar ser ju precis ut som Lilaeopsis brasiliensis, men min är nog lägre.

    Vad heter växten jag har i mitt kar?
    Räkbiten


  • peterhaack
    • November 2004
    • 1752

    #2
    äkta novazealandia är egentligen en bräcktvatten planta medan brasiliensis är den som den egentligen gäller för sötvatten...

    Normalt är det brasiliensis som sälj i butik men varför de nu börjat sälja novazealandia antingen kan de inte hålla reda på namnen eller så är det bara så det är. =O)
    Siten där alla plantor växer PlantSwap!

    Kommentar

    • Annaica
      • February 2006
      • 1177

      #3
      Den jag har köpt har jag ju fått veta att det är en sötvattenväxt... och den verkar inte direkt vantrivas i mitt kar heller ^^

      Kan jag då vara hyffsat säker på att det är en brasiliensis?
      Räkbiten


      Kommentar

      • peterhaack
        • November 2004
        • 1752

        #4
        Ursprungligen postat av Annaica
        Den jag har köpt har jag ju fått veta att det är en sötvattenväxt... och den verkar inte direkt vantrivas i mitt kar heller ^^

        Kan jag då vara hyffsat säker på att det är en brasiliensis?

        Och vissa krukväxter som de säljer i akvariebutik sägs också vara undervattenväxt. =O)

        Tror att Nova klarar sig i söt vatten med den kanske behöver en tid att vänja sig och den kommer kanske ändra sig lite i sin blad form men kommer nog växa länge där i ditt kar... men jag skulle kunna tro det är en brasse japp..

        Lycka till
        Siten där alla plantor växer PlantSwap!

        Kommentar

        Arbetssätt...