för höga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fredd
    • February 2007
    • 3360

    för höga

    tja.
    vad gör jag när några av mina växter blir för långa och börjar böjas? Kan man typ klippa av dem eller något?
    Tror det är polysperma.
    /fredd
    Bifogade filer
    www.frfoto.tk
  • DaimlerBenz
    • April 2007
    • 66

    #2
    Ja det är polysperma, antingen så klipper du dom och behåller den planterade delen som så småningom kommer att skjuta ut sticklingar eller slänger du den kvarvarande delen och plantarar ner topparna.

    Kommentar

    • fredd
      • February 2007
      • 3360

      #3
      ok.
      så om jag planterar toppen så växer det ut nya rötter? Det går att spara båda delarna?
      www.frfoto.tk

      Kommentar

      • DaimlerBenz
        • April 2007
        • 66

        #4
        Yes det går aldeles utmärkt, det brukar växa ut 2 sidoskott vid första bladparet under snittet, när underdelen blir för gammal rutnar den bort, va snabb då och släng den innan det blir alger och skit. Jag brukar i alla fall göra så, ska snart beskära min storbladiga polysperma.

        Kommentar

        • fredd
          • February 2007
          • 3360

          #5
          okok, är det de jag visar med pilarna som är sidoskott?
          Bifogade filer
          www.frfoto.tk

          Kommentar

          • DaimlerBenz
            • April 2007
            • 66

            #6
            Nja det ser ut som vanliga blad i miniformat, jag ser inte riktigt det skulle kunna vara små stick. Vanligtvis så sitter det ju bara ett blad på varje sida om "stammen" så ja det skulle kunna vara det, men när du klipper dom så klipp ca 1cm över ett sånt "veck" där bladen sitter. Det funkar för mig i alla fall hoppas det även gör det för dig.

            Kommentar

            • heeke
              • April 2003
              • 5033

              #7
              H.polysperma kan man kapa och klippa i princip hur som helst. Den kommer fortsätta att växa ändå.
              Du skulle tex kunna kapa upp en stängel i 10 bitar och plantera och dom skulle växa allihop.
              Trimma som du vill så blir det bra hur som.
              Som vanligt med "alla" växter så brukar den dela sig om man toppar, och den blir mer "buskig"
              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

              Kommentar

              • fredd
                • February 2007
                • 3360

                #8
                okej, ska kika på det när karen tänds vid 12. tack för svaren
                www.frfoto.tk

                Kommentar

                Arbetssätt...