Någon som använder sig av Pmdd?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jerker_s
    • January 2007
    • 356

    #46
    Tomas, snyggt kar du har.. Gillade botten med varierande sten och grusstorlek. Det blir en riktigt "levande" botten liknande i en bäck..

    Med tanke på dosering av PMDD tror jag det ser ut som jag har mer snabbväxande växter än dig och att om man jämför kanske den dosering jag har kan vara ungefärlig lagom (om det funkar bra för dig som du påstår.)

    ps. Ursäkta elinj om jag knyckte tråden lite..
    Det finns ingen sanning, bara olika åsikter.

    M.v.h. Jerker

    Kommentar

    • Piscator
      • August 2006
      • 735

      #47
      Ursprungligen postat av jerker_s
      Tomas, snyggt kar du har.. Gillade botten med varierande sten och grusstorlek. Det blir en riktigt "levande" botten liknande i en bäck..

      Med tanke på dosering av PMDD tror jag det ser ut som jag har mer snabbväxande växter än dig och att om man jämför kanske den dosering jag har kan vara ungefärlig lagom (om det funkar bra för dig som du påstår.)

      ps. Ursäkta elinj om jag knyckte tråden lite..
      Åh, tack - men vilket snyggt kar DU har! Är framförallt avundsjuk på den variation av växter som du har i karet. Här i Nyköping brukar butikerna ha Anubias eller fredskalla...

      Just det här med gödningen tycker jag är jättesvårt. Ja, över huvud taget tycker jag att hela utmaningen med att ha akvarium främst sitter i att få växterna att trivas. Fiskarna tycks ju klara sig så länge man håller sig till arter som passar in i den befintliga miljön. Detta gäller såklart även växterna, men eftersom att det tar så lång tid att se effekterna av de förändringar man gör i gödningsregimen är det svårt att dra slutsater. Om man inte gör väldigt mycket fel och får en grön trögflytande jello.
      Hälsningar, Tomas!
      "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

      Kommentar

      • jerker_s
        • January 2007
        • 356

        #48
        Ursprungligen postat av Piscator
        Åh, tack - men vilket snyggt kar DU har! Är framförallt avundsjuk på den variation av växter som du har i karet. Här i Nyköping brukar butikerna ha Anubias eller fredskalla...

        Just det här med gödningen tycker jag är jättesvårt. Ja, över huvud taget tycker jag att hela utmaningen med att ha akvarium främst sitter i att få växterna att trivas. Fiskarna tycks ju klara sig så länge man håller sig till arter som passar in i den befintliga miljön. Detta gäller såklart även växterna, men eftersom att det tar så lång tid att se effekterna av de förändringar man gör i gödningsregimen är det svårt att dra slutsater. Om man inte gör väldigt mycket fel och får en grön trögflytande jello.
        Tackar! Trots att jag inte är nöjd än.. Men det tar ju tid innan växterna har vuxit till sig ordentligt.. Sen blir man väl aldrig riktigt nöjd med ett kar.. Det blir aldrig färdigt..
        En del av växterna har jag beställt från min zoohandlare.. Gå och fråga om de tar emot önskemål, de kan säkert beställa hem lite andra växter. Sen har jag även vart upp till Akvarielagret i Stockholm ett par ggr, där har de lite udda växter ibland. (Så kan du ju komma och knycka lite skott av mig om du vill..)

        Hehe.. Jello vill man inte ha i karet.. Visst är det svårt.. Därav mitt tjat om dosering av gödning.. Det vore ju enklare om man hade något att mäta sina värden med.. Iofs. har jag nitratstickor, men det är svårt att få något precist värde..
        Senast redigerad av jerker_s; 03 December 2007, 18:30.
        Det finns ingen sanning, bara olika åsikter.

        M.v.h. Jerker

        Kommentar

        Arbetssätt...