Någon som använder sig av Pmdd?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elinj
    • July 2007
    • 1100

    Någon som använder sig av Pmdd?

    Vill bara fråga er om ni använder pmdd?

    Är det så bra som alla säger att det är?
    Har nämlig fått hem en enkel portion


    Enkel pack med Micro+ 29:- plus frakt 26:-! 55:- för en enkel pack som räcker till 5000 liter!



    1x KNO3
    ca 50 g
    1 påse Blandas ut i 500ml vatten
    1x KH2PO4
    ca 8 g
    1 påse Blandas ut i 500ml vatten
    1x K2SO4
    ca 5 g
    1 påse Blandas ut i 500ml vatten

    1x Micro+
    ca 25 ml
    1 flaska Blandas ut i 500ml vatten


    Har ni kanske några bilder så jag kan få se hur era akvarium ser ut?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det är så bra med PMDD som sägs, och bilder på mina kar kan du se på min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=714722
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • elinj
      • July 2007
      • 1100

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Det är så bra med PMDD som sägs, och bilder på mina kar kan du se på min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=714722

      så alla dina kar är behandlat med pmdd?

      för det var verkligen jätte fina växter.

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #4
        Istället för att köpa en dyr gödning på zoobutiken som ändå inte innehåller all gödning som behövs så köper man PMDD, blandar lite själv och får en komplett gödning, så ja PMDD funkar så bra som alla säger.
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • BluesBoy
          • January 2004
          • 2559

          #5
          Det är igentligen inget konstigt med PMDD. Bakom alla kemiska krumelurer är det vanliga gödningsämnen. Kalium, Kväve, Fosfor och spårämnen - samma som ingår i växtgödning till krukväxter, som vi gödslar gräsmattor och rabatter med och som lantbrukarna göder åkrarna med. Allt som växer behöver näring.
          En del kommer från fiskskiten i akvariet men det kan vara lite skralt av vissa ämnen dessutom försvinner en del när vi gör vattenbyten. Därför är PMDD så bra eftersom det innehåller allt.
          BluesBoy
          http://www.bluesboy.se

          Kommentar

          • elinj
            • July 2007
            • 1100

            #6
            ska börja änvända det efter jag har gjort min delvatten nu till helgen.
            Då får jag se om det fungerar. men tydligen gör det det..

            Kommentar

            • Annaica
              • February 2006
              • 1177

              #7
              du kommer inte se någon skillnad när du precis haft i gödningen. Det kan ju ta ett tag innan du ser om det funkar eller ej.
              Räkbiten


              Kommentar

              • elinj
                • July 2007
                • 1100

                #8
                jo , det förstår jag, det gör det ju med vad som helst som man göder.

                Men det ska bli intressant att börja med det här.

                Kommentar

                • lottiz
                  • December 2003
                  • 429

                  #9
                  Tog oss 3 veckor innan vi såg skillnad, och då fullkomligt exploderade all växtlighet så till den grad att det blev ett besvär - dock ett vi gärna stog ut med.

                  Men, nybörjare som man är gjorde vi en del fel. Dels måste man följa vattenbytes-rekommendationerna, står på pmdd's hemsida. Dels måste man ha växter som orkar ta hand om all gödning. Dels måste man matcha pmdd mot ljuset, dvs har du dåligt ljus får man minska doseringen. Allt detta fumlade vi med, vilket inte hade varit ett problem om vi bara hade kontrollerat vattenvärdena. Hade vi haft vattentester då hade vi sett att näringsmängden bara ökade och ökade, men tydligen väldigt balanserat för först märktes inget annat än sprudlande växter. Tillslut kraschade dock allt och det var en del besvär att få ordning på det. Det är nog lätt att glömma att experterna här på zoopet redan kan alla dessa bitar, och de riskerar att rekommendera pmdd utan att komma ihåg att alla inte får ihop alla bitarna.

                  Jag rekommenderar alltså verkligen pmdd, men köp också vattentester och gör regelbundna kontroller - och slarva inte med vattenbyten!

                  Kommentar

                  • elinj
                    • July 2007
                    • 1100

                    #10
                    Ursprungligen postat av lottiz
                    Tog oss 3 veckor innan vi såg skillnad, och då fullkomligt exploderade all växtlighet så till den grad att det blev ett besvär - dock ett vi gärna stog ut med.

                    Men, nybörjare som man är gjorde vi en del fel. Dels måste man följa vattenbytes-rekommendationerna, står på pmdd's hemsida. Dels måste man ha växter som orkar ta hand om all gödning. Dels måste man matcha pmdd mot ljuset, dvs har du dåligt ljus får man minska doseringen. Allt detta fumlade vi med, vilket inte hade varit ett problem om vi bara hade kontrollerat vattenvärdena. Hade vi haft vattentester då hade vi sett att näringsmängden bara ökade och ökade, men tydligen väldigt balanserat för först märktes inget annat än sprudlande växter. Tillslut kraschade dock allt och det var en del besvär att få ordning på det. Det är nog lätt att glömma att experterna här på zoopet redan kan alla dessa bitar, och de riskerar att rekommendera pmdd utan att komma ihåg att alla inte får ihop alla bitarna.

                    Jag rekommenderar alltså verkligen pmdd, men köp också vattentester och gör regelbundna kontroller - och slarva inte med vattenbyten!
                    Nä vattenbyten inga bekymmer, tar som stadiet nu att ta en tredje del nu varje helg, efter att jag fick nitrit,
                    Mina växter är så tunna, så de behöver verkligen ett lyft. Fast det kanske kommer hända med storm om några veckor.

                    men vad är det för testar jag behöver ha hemma, har ju nitrittest hemma fast kanske jag inte behöver.

                    Vad bra lottiz att du sa det, för ingen har berättat om det. bara att de rekomender det, precis som du sa.Tror inte nån har sagt att man kan få lite bekymmer med det om man är nybörjare.

                    Kommentar

                    • elinj
                      • July 2007
                      • 1100

                      #11
                      Jag lade i den första dosen idag, tänkte det behövdes lite näring. Kunde inte vänta till på lördag då jag har som regel att byta vatten.
                      Gjorde ju ordning flaskorna igår kväll. Vart så sugen på att börja med det.

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Bra lottiz, och det är som du säger att en blir lite invand i den vanliga trallen och tänker inte på att man har hållt på med PMDD ett tag och känner lite hur det ska gödas och hur stora doser det hälls i karet.

                        Och man bör även ha snabbväxare tex Cabomba, Limnophila sessiflora eller Hygrophila polysperma för att ta hand om gödningen i börja så det inte blir en alginvasion.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • peterhaack
                          • November 2004
                          • 1752

                          #13
                          Sant man blir lite blind men man får väl lägga till ngt om det på sidorna där det säljs pmdd..

                          Så Lottiz har du ngt kul och vettigt som man skall skriva så PMa mig =O)
                          Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                          Kommentar

                          • lottiz
                            • December 2003
                            • 429

                            #14
                            Nja, jag är ju fortfarande inte någon expert... Men en lista på lämpliga vattentester, och en not om att man bör testa sitt vatten för att inte riskera övergödning.

                            Kanske en kort infosida om samspelet mellan ljus, växter och näring så att vi som är lite lost inser att det inte bara är att pytsa i pmdd och få allt att fungera... I slutändan är det ju upp till var och en att tänka efter, får ju erkänna att det känns lite dumt i efterhand, men lite hjälp på vägen är ju alltid bra.

                            Kommentar

                            • peterhaack
                              • November 2004
                              • 1752

                              #15
                              Ursprungligen postat av lottiz
                              Nja, jag är ju fortfarande inte någon expert... Men en lista på lämpliga vattentester, och en not om att man bör testa sitt vatten för att inte riskera övergödning.

                              Kanske en kort infosida om samspelet mellan ljus, växter och näring så att vi som är lite lost inser att det inte bara är att pytsa i pmdd och få allt att fungera... I slutändan är det ju upp till var och en att tänka efter, får ju erkänna att det känns lite dumt i efterhand, men lite hjälp på vägen är ju alltid bra.
                              Klart det är och som sagt man blir blind och ser till sitt eget först konstigt nog även om man försöker ge information så gott det går, många skriver ju och fråga först och jag svara oftas så gott jag kan på det hela.
                              Jag tycker det är skönt med kundkontakt och att kunna ställa frågor till kunden med är viktigt, som att när ngn beställer kanske både NutriSi och Micro så kan man fråga först om de verkligen vill ha båda och man ger då tips på varför man bara behöver den ena eller den andra..
                              Det skall ju inte bara säljas... Det skall fungera med och kunden skall ju lyckas med det..

                              Att du inte e expert gör ju det så bra för du har frågorna inne redan och med frågor framme är det lättare att ge svar =O)

                              /Peter
                              Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...