Katastrof i karet - akvariedoktor sökes!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MattiasL
    • September 2006
    • 1479

    #16
    Värt att prova!
    Qui audet adipiscitur!

    Kommentar

    • MattiasL
      • September 2006
      • 1479

      #17
      Mitt akvarium är lowtech med rådasand. Jag måste tillföra näring eftersom jag inte har det i substratet.
      Qui audet adipiscitur!

      Kommentar

      • MattiasL
        • September 2006
        • 1479

        #18
        När det gäller flytväxter och växter som når upp till ytan. Tar de upp co2 ur luften eller ...?
        Qui audet adipiscitur!

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #19
          Precis! Så dom har inte bara totalt övertag vad gäller ljusmängd =)
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • MattiasL
            • September 2006
            • 1479

            #20
            Kan flytväxter eller ytväxter bidra till att mitt akvarium har lite algproblem genom att göra vattnet instabilt på något sätt? Eller är de enbart av godo? Mina guramis vill ju gärna ha lite ytväxter...
            Qui audet adipiscitur!

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #21
              Dom är av godo på så sätt att dom håller vattnet rent och skuggar vilket missgynnar alger - men tyvärr även växterna.

              Måste du ha en ytväxt till dina guramis så föreslår jag någon enstaka vattenhyacint. Dom förökar sig inte ohanterligt, men däremot kommer du sannolikt behöva göda oftare eftersom den kommer suga PMDD:n ur vattnet som en svamp.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • MattiasL
                • September 2006
                • 1479

                #22
                Växter som inte flyter men som når upp till ytan, är det samma sak med dem? Att de suger näringen ur vattnet?
                Qui audet adipiscitur!

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #23
                  Alla växter suger näring ur vattnet. Ju närmare ytan dom komme desto mer ljus får dom och desto mer näring suger dom. När dom bryter ytan och börjar utveckla övervattensform så har dom i princip obegränsad tillgång till CO2.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • MattiasL
                    • September 2006
                    • 1479

                    #24
                    Ok, så de växterna drar verkligen ur näringsämnena.
                    Qui audet adipiscitur!

                    Kommentar

                    • plorozen
                      • January 2004
                      • 531

                      #25
                      för mig har flytväxter varit i det närmsta ett undermedel mot alger, så länge man håller näringsnivåerna uppe.
                      visst, de fungerar nog inte särskilt bra med ljuskrävande växter, men för mig fungerade det utmärkt tillsammans med anubias, javaormbunkar och crinumlökar.

                      Kommentar

                      • MattiasL
                        • September 2006
                        • 1479

                        #26
                        Ja, det är väl just det att man kanske har svårt att dosera rätt. Då blir nog de andra växterna lidande och algerna kan växa till. Det är nog mitt problem.
                        Qui audet adipiscitur!

                        Kommentar

                        • lottiz
                          • December 2003
                          • 429

                          #27
                          Uppdatering:

                          Direkt efter era svar här så slamsög jag bort de största mängderna cyano, fyllde upp vattnet igen (ca 10% byte), och täckte över hela karet med en tjock filt. Släckte lampan. Så stog det i 3 dygn.

                          Sedan avtäckte jag karet och startade lampan igen. Doserade pmdd efter normalrekommendationen på deras hemsida. Lånade två siamensis från ett annat kar och stoppade i.

                          Nu har det snart stått en vecka och är dags för delvattenbyte, och allt ser väldigt fint ut. Ska mäta vattenvärdena och pmdd:a vid vattenbytet.

                          Cyanon har hittills inte hunnit tillbaka, men växterna har förståss inte hunnit piggna till nåt värst heller. Prickalgerna är inte alls lika påtagliga, det verkar nästan som om de är påväg bort. Har en del tofsalger kvar och siamensisarna jobbar fint på att få ner beståndet. Jag hoppas att det är en bra, ny start jag ser här och att det fortsätter i denna riktningen!

                          Tack för all hjälp!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...