Problem med Cabomba

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ichi
    • July 2007
    • 13

    Problem med Cabomba

    hej alla
    jag har helt plötsligt fått ett problem med mina cabomba-växter. (De heter väll så?)
    Nästan alla har blivit gul-aktiga och sköra så de bryts hela tiden. Desutom märkte jag idag när jag bytte vatten i akvariet att de flesta av de "sjuka" växterna var fulla med små små svart-gröna prickar... kan växterna bli sjuka på detta viset och vad ska jag göra? Jag var ganska brutal och sållade bort alla växter som såg kassa och hängiga ut pga att de hade gulnat så förfärligt, samt att jag tog bort de svart-prickiga delarna.
    Finns det något botemedel mot sånt här eller ska jag helt enkelt byta ut mina Cabomba-växter helt och hållet?
    För just nu ser karet bara för tråkit ut...

    Här e lite bilder på hur en av växterna såg ut efter att jag tagit upp den ur karet.
    Märk även att yttersta änden på stammen har blivit totalt svart...

    (stammen)
    Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!


    (prickar)
    Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!



    hoppas nån av er där ute kan hjälpa
    tack på förhand i alla fall
    /Ichi
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Det svarta är nog alger och det gula är nog ett symptom på näringsbrist. Algerna får den när den inte kan växa ordentligt, och växer gör den bara om den får tillräckligt med ljus och näring.
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • Connyboy
      • August 2006
      • 80

      #3
      som jag har förstått det är cacomba en av de svåraste växterna att få till bra.
      De kräver mycket ljus och höga halter co2 vad jag har förstått..

      Kommentar

      Arbetssätt...