K2SO4-doseringsproblem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Olivin
    • July 2006
    • 573

    K2SO4-doseringsproblem

    När jag använder Elfströms kalkylator och riktvärdet 20 ppm K så får jag resultatet 155 ml till 0.5 lit (dosering 10 ml/100 lit). Bidraget av K från KNO3 och KH2PO4 är då medräknat.

    Heekes kalkylator ger liknande reslutat som Elfströms.

    1.5 dl till 0.5 lit vatten lär inte gå att lösa upp så då skulle man troligen få använda annan lösningskoncentration.

    Kollar jag på Haack's hemsida så är rekommenderad dos 5 krm (ml) till 0.5 lit vid (dosering 10 ml/ 100 lit). En skillnad på 30 ggr!

    Vilket är rätt? Betyder det att Haack's recept rekommenderar gödningsnivå för K på ca 20/30 ppm eller är det något fel i kalkylatorerna (Elfströms, Heekes)?

    Mina växter visar f.ö. symptom på K-brist vilket är varför jag vill börja tillsätta K2SO4 i tillägg till den vanliga PMDD-dosen.
    Medlem i VAAF www.vaaf.se
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Det är generellt sett ingen bra idé att dosera mer eller mindre av enskiljda ämnen. Doserar du t ex mer K nu så kommer du gå in i väggen med nästa brist, och när du doserar mer av det ämnen så går du in i nästa brist osv.

    Jag rekommenderar därför att dosera mer av allt...
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Olivin
      • July 2006
      • 573

      #3
      Jo det är tanken Passar nämligen på att dubbla dosen för alla övriga ämnen samt då också lägga till K2SO4 som jag inte använt tidigare. Men problemet är hur jag ska dosera K2SO4, jag blir osäker på om jag räknat rätt eftersom det skiljer sig så mycket (30 ggr) från rek. standarddos.

      Dessutom lägger jag till Mg eftersom mitt kranvatten tydligen har ca 40 ppm Ca och 4 ppm MG enl. vattenverkets uppgifter. Jag lägger till Mg så att förhållandet Ca/Mg blir ca 4 istället.

      Så det blir mer av allt, och med målet att komma upp till nivåerna (ppm):

      Järn (Fe): 0,20
      Kalium (K): 15,4
      Total Kalium: 20,1
      Magnesium (Mg): 6,0
      Total magnesium: 6,0
      Nitrat (NO3): 7,0
      Fosfat (PO4): 0,70

      Det kommer att innebära en ökning med ca det dubbla jmf rek. standarddos för de vanliga PMDD-ämnena, KH2PO4, KNO3 och micro vilket verkar rimligt. Rek. standarddos för K2SO4 är ca 5 krm (ml) till 0.5 lit så en fördubbling av det skulle då bli runt 10 ml. Men enligt kalkylatorn så behöver jag tillsätta ca 150 ml för att nå 20 ppm, vilket är skälet till att jag undrar om jag räknat fel någonstans?
      Medlem i VAAF www.vaaf.se

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Har du koll på när kalkylatornerna menar att du ska dosera torrt och när dom avser dosering till en stamlösning?
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Cross-post: http://www.plantswap.se/forum/viewtopic.php?p=13507
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Olivin
            • July 2006
            • 573

            #6
            Ja, PlantSwap verkade krasha när jag postade där

            Ang torrdos / stamlösning; jag hoppas jag fattat rätt avseende det.

            Så här säger iaf kalkylatorn:
            K2SO4 - Kaliumsulfat

            Gödning: 155,0 ml
            Lösning: 0,50 liter
            Dosering: 50 ml
            eller
            Torr dos: 15,4 ml

            Jag har ett akvarium på 540 lit, och har angett 500 lit i kalkylatorn, 10 ml/100 lit gör då 50 ml i akvariet av stamlösningen.

            Letade lite till sedan förra inlägget och tydligen är nivån 20 ppm för K något som räknas som väldigt högt? Dvs det skulle helt enkelt vara så att de rekommenderade nivåerna (20 ppm i kalkylatorn och 5 ml i stamlösning enl Haack) skiljer sig kraftigt åt? Eller, som sagt, så har jag fattat fel någonstans?
            Medlem i VAAF www.vaaf.se

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Ja det finns lite olika rekommendationer. 20 ppm K är från ursprungsreceptet av Sears/Collin, men sedan dess har man märkt att man ofta får tillräckligt med K från KNO3-doseringen.

              K är ganska okänsligt att dosera mycket av så akvaristen kan välja själv om han/hon tycker det är värt att dosera extra via K2SO4. Oftast behövs det inte, men en del har t ex en massa nitrat direkt i sitt kranvatten och då kan man göda med K2SO4 istället för KNO3.

              Det är inte så knussligt, här är lite nivåer du kan försöka hålla dig inom:
              5-20 ppm K
              5-10 ppm NO3
              0,5-1 ppm PO4
              0,1-0,5 ppm Fe

              Vilken räknare du sen använder spelar mindre roll... Med en 540-litrare hade jag kört torrt rakt igenom istället för att försöka göra stamlösningar.

              Då hade jag doserat såhär varje 50% vattenbyte:
              1.5 tsk KNO3
              1 krm KH2PO4
              2 krm NutriSi eller 54 ml TMG eller 2,7 ml Mikro+
              Senast redigerad av defdac; 10 September 2007, 08:35.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Olivin
                • July 2006
                • 573

                #8
                Tack för svaret! Nu börjar det klarna

                Ja, torrdosering verkar vara mer praktiskt, får bli det när mina gamla stamlösningar är förbrukade.
                Medlem i VAAF www.vaaf.se

                Kommentar

                • BluesBoy
                  • January 2004
                  • 2559

                  #9
                  Ursprungligen postat av defdac
                  Då hade jag doserat såhär varje 50% vattenbyte:
                  1.5 tsk KNO3
                  1 krm KH2PO4
                  2 krm NutriSi eller 54 ml TMG eller 25 ml Mikro+
                  Hur kom du fram till 25 ml Mikro+ ?
                  BluesBoy
                  http://www.bluesboy.se

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Omg, det är ju på tok för mycket. Tack för att du såg det Blues. Jag slog in torrdosering i pmdd.se-kalkylatorn och 540 liter samt Mikro+. 2,7 ml ska det ju vara. Ändrar i mitt andra inlägg också.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • heeke
                      • April 2003
                      • 5033

                      #11
                      Min kalkylator säger tyvärr inte ifrån om man inte kan lösa upp allt "pulver" i den valda mängden vatten.
                      K2SO4 doseras alltid med fördel torrt (iaf om man vill dosera uppåt 20ppm) efters om det går åt mer än man kan blanda i en normallösning.

                      Att Haack anger betydligt mindre är pga att hans "recept" är för att efterlikna TMG
                      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                      Kommentar

                      • Olivin
                        • July 2006
                        • 573

                        #12
                        Tack för svaren, det betyder att jag räknade rätt iaf och att de olika resultaten berodde på olika rekommenderade nivåer. Började tvivla på mina mattekunskaper ett tag... Och alla ev. kemikunskaper man haft har man ju glömt vid det här laget.

                        Det verkar som man får ca 4-5 ppm K från KH2PO4+KNO3 med de gödningsnivåer jag först valt. 20 ppm verkar ju vara rätt högt. Jag tar och lägger mig på något mellan 5-20 som innebär lite K2SO4 i någon lös-bar koncentration då jag misstänker att jag har K-brist som det är just nu (och eftersom jag inte kan komma på någon annan användning för den K2SO4 jag skaffat )
                        Medlem i VAAF www.vaaf.se

                        Kommentar

                        • heeke
                          • April 2003
                          • 5033

                          #13
                          Lösningsbarheten för K2SO4 är förövrigt ca 12g per 100ml vatten
                          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                          Kommentar

                          Arbetssätt...