Nyköpt hornsärv trasas sönder över natten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Milbot
    • November 2005
    • 188

    Nyköpt hornsärv trasas sönder över natten

    Köpte några stänglar horsärv igår eftermiddag. När jag kom hem la jag dom i en hink med vatten och efter ett tag planterade jag dom i två olika kar. Nu på morgonen är de alla helt trasiga och vissna, de har liksom krullat ihop sig och faller i bitar så fort man nuddar vid dom.

    Det kan väl knappast bero på att det tog ca 1,5 tim innan jag kom hem från affären och kunde lägga stänglarna i vatten... tycker inte det borde vara anledningen.

    Är just hornsärv känsliga för nåt speciellt?

    //Christian


    Bildning är det som är kvar när man har glömt allt man lärt sig...
  • Blissan
    • March 2006
    • 151

    #2
    Hornsärv kan bete sig som du beskriver om akvariet är nystartat,dvs de trivs bäst i akvarium som var it igång ett bra tag.Du behöver inte heller plantera hornsärven den trivs nästan bättre om den får "flyta fritt". Jag brukar förankra dem under en sten eller rot.I ett väl etablerat akvarium växer den som ogräs och är en helt suverän vattenrenare.

    Kommentar

    • Milbot
      • November 2005
      • 188

      #3
      Det konstiga är att dom stänglar som vissnade ner mest (det är nästan bara smulor kvar nu) är dom jag placerade i ett rejält inkört akvarium. I detta kar lät jag dessutom några stänglar flyta fritt, men det är bara sörja kvar av dom också.

      Hade hornsärv för några år sedan och då växte dom på ordentligt, vad jag kan minnas. Kanske hade jag bara otur denna gång då

      //Christian


      Bildning är det som är kvar när man har glömt allt man lärt sig...

      Kommentar

      • Blissan
        • March 2006
        • 151

        #4
        Kan det vara så att det vatten du lade hornsärven i först,i hinken,hade en mycket lägre temp än det du har i dina akvarier? Att det blev en för stor tempskillnad?? Verkligen klurigt! Prova igen.

        Kommentar

        • Milbot
          • November 2005
          • 188

          #5
          Ja det är möjligt. Hornsärv ska ju visserligen tåla låga temperaturer, men omställningen ner i kallt vatten och sen ner i varmt ett tag senare var kanske anledningen. Får köpa nya skott och testa igen helt enkelt!

          //Christian


          Bildning är det som är kvar när man har glömt allt man lärt sig...

          Kommentar

          Arbetssätt...