Gles Hornsärv

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • NMA
    • July 2006
    • 125

    Gles Hornsärv

    Min hornsärv är alldeles för gles för att jag ska vara helt nöjd. Frågan är nu varför? Jag tar skott och kapar den varje vecka, skotten lägger jag på tillväxt i en 5 liters glasskål. Där ligger den som flytväxt i "gammalt" akvarievatten. Det lustiga är att där är den skitfin.

    Sedan planteras den i akvariet och börjar genast glesa till sig. Översta delen av den, kanske 15cm närmast ytan är finare en nederdelen.

    Övriga växter så som Anubias, Cryptocyrone och Hygrophila ser bra ut. Till och med mina pappegojblad ser bra ut...

    Några teorier:

    1. Den trivs helt enkelt bäst som flytväxt.
    2. Ljuset räcker inte ner ordentligt i akvariet som är 55 cm på höjden.

    Jag använder Tropica Aquacare som växtnäring.
    www.jonika.nu
  • Guest

    #2
    Det låter ju som om det har med ljuset att göra.
    Men kanske omställningen är negativ med.
    Vad händer om du hoppar över tillväxt biten som flytväxt?

    Kommentar

    • MattiasL
      • September 2006
      • 1479

      #3
      Mina växter (ej hornsäv) hade liknande problem innan jag satte reflektorer på lysrören.
      Qui audet adipiscitur!

      Kommentar

      • NMA
        • July 2006
        • 125

        #4
        Det spelar ingen roll om jag hoppar över tillväxtbiten, så fort dom hamnar i akvariet blir dom glesa nedtill.

        Jag har varit inne på att skaffa reflokter ett tag... kanske får bli det. Hur i all sin dar ska man montera dom? Antar att det är denna som passar till mitt Juwel Vision 180? Nån som vet? http://www.gibbon.se/Products/Produc...09&ItemIndex=6
        www.jonika.nu

        Kommentar

        • tore_hedin
          • July 2007
          • 21

          #5
          Hej,

          Jag har upplevt liknande med min hornsärv. Det var när jag hade ganska lite syre i vattnet i mitt andra kar.

          Nu ser dom jättefina ut och förökar sig som ogräs i vattnet. Den kan skilja sig väldigt mycket i utseendet tycker jag. Ju sprödare desstu fina tycker jag. Dom verkar till att gilla gott om syre i vattnet lika så mycket ljus.

          Reflektorer skulle jag själv vilja införskaffa.

          Kommentar

          Arbetssätt...