Algblomning?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • S_sund
    • July 2004
    • 1904

    Algblomning?!

    Har ett 450l malawi-kar där vattnet numera är helt grönt och man knappt kan se fiskarna längre!

    Börjar från början, har under mina senaste 12 år som aktiv akvarist inte varit med om något liknande, efter ett vattenbyte för två veckor sedan blev vattnet grumligt (dagen efter vattenbytet). Dagen därpå ljusgrönt och sedan blev det snabbt värre.

    Tillsätter bikarbonat vid vattenbytena-vet inte om det kan ha fungerat som gödning åt någon alg som blommat upp? Men samtidigt har jag ju alltid använd bikarbonat så...

    Har bytt vatten i tid o o tid men det verkar inte hjälpa. Vattnet blir ju ljusare när jag ersätter det gröna vattnet mot rent men efter en dag är det samma sak igen. Bytte 100 liter per dag flera dagar i sträck men det verkade inte ge någon effekt alls.

    Hängde en filt över karet och hade total mörkläggning och fasta i tre dygn. Fiskarna var hungriga efter det men algerna verkade inte ha brytt sig alls.

    Någon som har något tips på hur jag skall få ordning i karet igen?
    Tacksam för hjälp.
    450L Sydamerika, 400L Sydamerika, 240L Asien/Sällskap, 120L Slöjstjärt/Sällskap, 90L Sällskap
    Min Blogg
    För övrigt anser jag att Stenungsund bör ha en egen akvariebutik!
  • Guy Palm
    • March 2002
    • 5720

    #2
    Här finns en med samma problem
    Ämnen som rör akvariet och dess tillbehör, akvarievatten, foder, sjukdomar och övrigt akvarierelaterat.
    Guy
    ,Poecilia,SKS,GOC,

    Kommentar

    • S_sund
      • July 2004
      • 1904

      #3
      Tack Guy, låter onekligen som samma problem men om man tittar på hans foton så är det en algblomning "light" jämfört med vad jag har just nu. Har tröttnat sista veckan och inte gjort något alls så nu är vattnet mörkgrönt och man ser inte bakgrunden längre.

      Ok, så det är bara att skaffa sig ett UV-filter alltså... Hmm
      450L Sydamerika, 400L Sydamerika, 240L Asien/Sällskap, 120L Slöjstjärt/Sällskap, 90L Sällskap
      Min Blogg
      För övrigt anser jag att Stenungsund bör ha en egen akvariebutik!

      Kommentar

      • S_sund
        • July 2004
        • 1904

        #4
        Någon som har ett UV-filter att rekommendera?
        Eller jag skulle kanske kunna sätta in en UV-lampa... Har ju filtret bakom BTN-bagrunden *funderar högt*
        450L Sydamerika, 400L Sydamerika, 240L Asien/Sällskap, 120L Slöjstjärt/Sällskap, 90L Sällskap
        Min Blogg
        För övrigt anser jag att Stenungsund bör ha en egen akvariebutik!

        Kommentar

        • fredd
          • February 2007
          • 3360

          #5
          det som han på ciklid skrev att han använde verkade ju bra
          www.frfoto.tk

          Kommentar

          • S_sund
            • July 2004
            • 1904

            #6
            Jo det lät fint... var inte på pwss och hittade ett par alternativ också
            450L Sydamerika, 400L Sydamerika, 240L Asien/Sällskap, 120L Slöjstjärt/Sällskap, 90L Sällskap
            Min Blogg
            För övrigt anser jag att Stenungsund bör ha en egen akvariebutik!

            Kommentar

            Arbetssätt...