vill ha råd!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elinj
    • July 2007
    • 1100

    vill ha råd!

    Jag har haft nitrit bra länge nu, och idag var det normalt,

    Jag antar att jag ska ha lite nya växter så att det blir bättre syreupptagning i akvariumet.

    Men då vill jag ha lite botten växter, vet ni några bra växter?
    Senast redigerad av elinj; 05 September 2007, 11:27.
  • iRiC
    • August 2007
    • 89

    #2
    Växterna knaprar koldioxid och släpper ifrån sig syre.

    Hur stort akvarium har du? ^^,
    Blogg @ http://iric.blogg.se/

    Kommentar

    • heeke
      • April 2003
      • 5033

      #3
      Och som tillägg till iRiC´s inlägg så gör inte växter att nitriten minskar. Däremot nitrat använder växter som kvävekälla.
      För att nitrit ska bli nitrat så behövs de bakterier.
      Med ett bra filter anpassat till akvariestorleken och fisklasten så kommer bakterierna i gång fullt ut ett par tre veckor efter uppstart av karet.
      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

      Kommentar

      • elinj
        • July 2007
        • 1100

        #4
        ok jag har en bra pump, som heter fluval innefilter, 4plus.
        har ett akvarium på 200l.

        men någon som vet vad man ha för bra bottenväxter,
        Fisk = neontetra, guppy, svärdbärare, antriustus mal 2 grodor.

        Jag vill växger inte bara för att de ska till bra andvänding , utan också att det ska vara fint.

        Kommentar

        • Annaica
          • February 2006
          • 1177

          #5
          Det bästa tipset jag kan ge dig, kolla igenom växtbeskrivningarna här på zoopet!

          Räkbiten


          Kommentar

          • elinj
            • July 2007
            • 1100

            #6
            ok.. jag bara tänkte om det är någon som har bra erfarenhet av vad man kan välja.

            Kommentar

            • Eprex
              • July 2005
              • 131

              #7
              bra att välja? Det beror ju på till vilket ändamål?
              Om du tex. vill ha dem för att motverka alger så kan ju snabbväxande växter vara bra.
              Om du därimot vill ha ett reodlat växtkar så är det ju upp till dig.
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1508890

              Kommentar

              • Eprex
                • July 2005
                • 131

                #8
                Allt beror ju på vilka förutsättningar du har, som co2, ljus osv.
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1508890

                Kommentar

                • iRiC
                  • August 2007
                  • 89

                  #9
                  Köp typ vattenpest. Den växer snabbt, ger ifrån sig nått antibiotiskt ämne som minskar andra ful-alger och tar mkt näring. Tillsätt en aning växtnäring om du tycker att det behövs. ^^, Rock n' roll!
                  Blogg @ http://iric.blogg.se/

                  Kommentar

                  • Knyttet
                    • December 2006
                    • 646

                    #10
                    hornsärv tycker jag är toppen. men låg är den ju inte
                    min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

                    Kommentar

                    • elinj
                      • July 2007
                      • 1100

                      #11
                      tackför tipset, både hornsärv och vattenpest verkar vara väldigt mysiga i själva färgen och uppbygnaden och används som jag vill att det ska göra.

                      Kommentar

                      • Katharina
                        • December 2006
                        • 4045

                        #12
                        Ursprungligen postat av iRiC
                        Köp typ vattenpest. Den växer snabbt, ger ifrån sig nått antibiotiskt ämne som minskar andra ful-alger och tar mkt näring. Tillsätt en aning växtnäring om du tycker att det behövs. ^^, Rock n' roll!
                        Om du har syrebubblor i karet nu så lär inte vattenpesten klara det, tror jag... Jag skulle tipsa om något lättare, kan inte namnen på dem men det finns de där med ljusgröna blad som skiftar i rött när de kommer närmare ljuset... Högväxande, blir som en stor buske i karet... De tar upp mycket smuts och lämnar mycket syre...

                        Visst är det så att balansen blir bättre om man har växter, de lever på nitrat (fiskrester) och lämnar syre till fisken.. En symbios... Om växterna trivs, trivs fiskarna... Det finns växtnäring som små tabletter att stoppa i sanden, det rekommenderar jag nu när karet är så "rent", det behövs kanske inte i ett ingått kar... Jag körde med lite naturell Loka också efter tips från Kalle på Akvarielagret... Det behöver jag inte lägre, allt gror... 33 cl Loka per 100 L vatten i veckan... Men inte under sommaren tror jag... Många varnar för att man kan få berg o dalbana på co2 med Loka men det har fungerat jättebra för mig, jag tycker att de som har mer avancerad gödning verkar ha problem och mycket jobb...

                        Jo, om en sort inte trivs hos dig så köp en annan nästa gång.. Släng inte alla pengar på samma växt... Köp gärna en av varje och testa om de trivs innan du köper fler av den..
                        Senast redigerad av Katharina; 06 September 2007, 18:49.
                        Ha dé bäst... Tina

                        Kommentar

                        • elinj
                          • July 2007
                          • 1100

                          #13
                          Ursprungligen postat av Katharina
                          Om du har syrebubblor i karet nu så lär inte vattenpesten klara det, tror jag... Jag skulle tipsa om något lättare, kan inte namnen på dem men det finns de där med ljusgröna blad som skiftar i rött när de kommer närmare ljuset... Högväxande, blir som en stor buske i karet... De tar upp mycket smuts och lämnar mycket syre...

                          Visst är det så att balansen blir bättre om man har växter, de lever på nitrat (fiskrester) och lämnar syre till fisken.. En symbios... Om växterna trivs, trivs fiskarna... Det finns växtnäring som små tabletter att stoppa i sanden, det rekommenderar jag nu när karet är så "rent", det behövs kanske inte i ett ingått kar... Jag körde med lite naturell Loka också efter tips från Kalle på Akvarielagret... Det behöver jag inte lägre, allt gror... 33 cl Loka per 100 L vatten i veckan... Men inte under sommaren tror jag... Många varnar för att man kan få berg o dalbana på co2 med Loka men det har fungerat jättebra för mig, jag tycker att de som har mer avancerad gödning verkar ha problem och mycket jobb...

                          Jo, om en sort inte trivs hos dig så köp en annan nästa gång.. Släng inte alla pengar på samma växt... Köp gärna en av varje och testa om de trivs innan du köper fler av den..
                          loka i vatten??

                          de flesta växterna börjar komma igång, men jag tycker det är lite tomt ändå,, lite glest. så jag vill gärna ha någe som är lätt att ta tisklar och som kan flytta lite på vattenytan och i bakgrunden så att en del fiskar kan gömma sig ibland.

                          Kommentar

                          • RasseRk99
                            • December 2008
                            • 29

                            #14
                            Ursprungligen postat av elinj
                            ok jag har en bra pump, som heter fluval innefilter, 4plus.
                            har ett akvarium på 200l.

                            men någon som vet vad man ha för bra bottenväxter,
                            Fisk = neontetra, guppy, svärdbärare, antriustus mal 2 grodor.

                            Jag vill växger inte bara för att de ska till bra andvänding , utan också att det ska vara fint.
                            samma saker här och jag vill ha någon lång växt

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #15
                              Det kan vara okej att väcka flera år gamla trådar till liv om man tillföra diskussionen någonting viktigt... =)
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...