OBS! Problem med Jättevallisneria

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gnici
    • January 2007
    • 7

    OBS! Problem med Jättevallisneria

    Hej på er!
    I vintras köpte jag växter från Tyskland till mitt då, nystartade 540 l akvarium. Det var lite olika växter, för att prova vilka som trivdes. De som mådde bra och verkligen frodades var en låg Cryptocorynne och så Jättevallisneria....Vallisnerian växte så det knakade och bredde ut sig, samt växte på längden. Kraftiga vackra plantor....Jag gödslar med PMDD......Eftersom vallisnerian tillslut täckte hela ytan med ett tjockt lager blad, så bestämde jag mig för att klippa av bladen.....Efter ett tag, när jag gjort det, så började bladen bli bruna och ruttna sönder, stanna i växten och slutade att skjuta nya skott...Detta trots regelbunden gödning och vattenbyten.....Nu har de äntligen slutat att ruttna och falla sönder, men de bara är där, de stackars blad som finns kvar och det händer INGENTING med dem....
    Mina frågor är vad hände när jag klippte ner dem? Trodde att man kan göra så? Kommer de att ta sig så småning om och börja frodas som förut, eller borde jag ta bort plantorna och ersätta dem med nya????
    Snälla är det någon som kan hjälpa mig med åsikter och svar???
    Hälsningar Tina
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Man kan klippa ner vallisneria, det gör dem inte ett dugg.

    Saltar du vattnet, eller bor nära kusten så ditt kranvatten har hög salthalt? Vallisneria är känslig för salt, och fyller du hela tiden på avdunstat vatten så stiger gradvis salthalten i karet.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Gnici
      • January 2007
      • 7

      #3
      Hej!
      Tack för svaret! Jag kör delvattenbyten regelbyndet, så jag fyller inte bara på avdunstat vatten....
      Jag mailade honom som jag köper PMDD av och han sa att man INTE ska klippa Vallisnerian.....

      Nu har i alla fall vissa plantor tagit fart igen och skjuter nya blad från rötterna, så kanske det ordnar sig

      Kommentar

      • peterhaack
        • November 2004
        • 1752

        #4
        Vallesneria kan man klippa rätt bra med jag kör klippning alla snagg typ ibland då får de fart i rötterna och de skjuter skott som tusan... 15-20cm lämnar jag kvar då..
        Siten där alla plantor växer PlantSwap!

        Kommentar

        • MagicFingers
          • November 2003
          • 3136

          #5
          smaken é som baken, jag klipper aldrig mina utan dom får växa vilt, tills det blir någon auktion då tar jag me mig en jävla massa valle dit (oftast)
          Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

          Nunc Est Bibendum

          Kommentar

          • peterhaack
            • November 2004
            • 1752

            #6
            Ursprungligen postat av MagicFingers
            smaken é som baken, jag klipper aldrig mina utan dom får växa vilt, tills det blir någon auktion då tar jag me mig en jävla massa valle dit (oftast)

            Du tar inte valle med dig du tar lianer hahaha
            Siten där alla plantor växer PlantSwap!

            Kommentar

            • Isuxs
              • December 2005
              • 796

              #7
              Ursprungligen postat av MagicFingers
              smaken é som baken, jag klipper aldrig mina utan dom får växa vilt, tills det blir någon auktion då tar jag me mig en jävla massa valle dit (oftast)
              Ja inte e dina Valler korta inte
              360L Columbia skalar & sorgmantel tetra
              180L Ghost / Black skalar
              60L Räkor körsbär, tiger, zebra, blå, amano

              Kommentar

              Arbetssätt...