General tonic

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MantaC0re
    • July 2005
    • 512

    General tonic

    Hej
    Har fått tillbaka mina älskade Cyano sörja igen! Och till på köptet så har mitt kar blivit grumligt precis som man haft i mjölk. Fungistop fick inte bort allt cyano så jag tänkte prova General Tonic ist och se om eländet försvinner.
    Tänkte höra om det medlet är skadligt för L-malar har nämligen ingen lust att fiska upp döda malar. Har läst någonstans att man kan köra med halvdos ich få samma effekt.
    Räknade ut att det blir 81,75ml som ska i vid normal dos (karet är på 327l) om jag har räknat rätt.

    //Mattias
    If Today Was Perfect There Would Be No Need For Tomorrow
  • janne dansk
    • June 2004
    • 1740

    #2
    det hjälpar inte vad du än gör, du måste komma tillrätta med , varfor får jag cyano, när du vet dett så kan du utrota dom , men a & o är varfor får jag cyano
    mvh janne
    Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

    Kommentar

    • MantaC0re
      • July 2005
      • 512

      #3
      Jo då det vet jag.
      Grunden till problemet var att jag körde ett tanganyika kar utan växter och mata ganska hårt en tid (hade julle yngel). Morgonsolen låg även på en av rutorna. Men nu har jag bytt inrikting i karet och åtgärdat problemet med solen, så nu har jag massa växter som konkurrerar med cyanon. Den är nästan borta finns längst bak på bakgrunden + någon växt. Problemet är att jag kör ett kar med växter + discus, så det blir mycket matning tror att det är en av orsakerna att cyanon är fortfarande kvar. Fungerar inte General Tonic så är det matförbud/mörkläggning som gäller.

      //Mattias
      If Today Was Perfect There Would Be No Need For Tomorrow

      Kommentar

      • rsoderberg
        • February 2007
        • 954

        #4
        Jag har också discus i ett kar, för övrigt har jag haft problem en tid i många av mina akvarier. Har provat med både fungistop och general.tonic och de har gjort sitt jobb bra, men för mig har fungistop fungerat bäst. Ja inte vet jag, men jag läste en tråd hår på zopet där han sa att man skulle byta mindre vatten och inte lika ofta. Så nu byter jag 20-50% av vattnet var fjortonde dag istället och inte ett spår av canyo, jag har inte märkt någon annan skillnad i burkarna utan det fungerar bra och det är så skönt att slippa canyon.

        Kommentar

        • Björne_77
          • August 2007
          • 133

          #5
          mmm har gjort som förre talare byter vatten var 14e dag o canyon e på tillbaka gång!!!
          Jag är en stolt plantswapare

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Cyano triggar på kvävefattiga vatten med mycket mulm (brunt slam), dålig cirkulation, deppiga växter och halvkasst ljus och triggas av syresvängningar/ammoniumsvängningar samt klarar väldigt näringsfattiga vatten - men överlever och kan frodas även när man rätat upp dom problemen.

            Dom triggar alltså i princip på väldigt välskötta akvarier med hungriga växter (låga kvävenivåer) som ofta har bra biolast (mycket fisk/matning) men lite fjuttig och försiktig cirkulation och lite för försiktig ljusmängd. Dvs ett ganska generellt sällskapsakvarium med bra med växter i.

            När man rätat upp problemen hänger dom kvar tills man nukar dom med mörkläggning eller GeneralTonic/FungiStop/Erythromycin.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Växtakvarister med "Ferrari-tillväxt", dvs svinmycket ljus och CO2 och PMDD kan konkurrera ut dom genom att växterna ökar syrehalten enormt mycket som i sin tur gör att mulm bryts ner snabbt och Cyanon får svårt att fixera kväve. I sådana akvarier finns det dåligt med plats att sätta upp en slemkoloni vars uppgift är att sänka syrehalten så kvävefixering kan ske. Dom cyanokolonier som trots allt lyckas hitta något halvsjabbigt blad blir snabbt borttrimmade vid varje vattenbyte/trimmning.

              I ett sådant läge kan det ibland tyckas att extra KNO3 hjälper, men det är förmodligen för att växterna helt enkelt käkar mycket mer än vad man tror och därför hela tiden hovrar på eländigt låga kvävenivåer.

              Så att enbart räta upp PO4:NO3-förhållandet till 1:10 är inte alls säkert att det hjälper om allt käkas upp snabbt. Man ser även varför en oxydator kan hjälpa. Glada växter är formidabla oxydatorer 8)
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              Arbetssätt...