Förlorar färg

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tore_hedin
    • July 2007
    • 21

    Förlorar färg

    Hej,

    Jag har för drygt tre veckor sedan köpt två plantor Echinodorus bleheri. Dessa är planterade i mitten av akvariets baksida, bakom en stor långgrening rot. Bladen går upp till ytan och höjden är drygt 45cm.
    Längst baksidan sitter likaså vattenblåset, ifrom av ett långt rör (40cm med x antal hål).

    Nu har nämligen bladen börjat förlora färg och yta ser det ut som. Beror detta på att vattencirkulation är för stark och alldeles förnära bladen, eller vad kan det vara?

    Belysningen består av: bak - Philips Aquarel 36w och fram - Sylvania Grolux 36w

    /mvh christoffer
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Echinodorus är ganska grymma storätare av näring, och kvävebrist verkar vanligt på dom vilket brukar se ut som blekhet - speciellt på äldre blad men även hela plantan.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • tore_hedin
      • July 2007
      • 21

      #3
      Ursprungligen postat av defdac
      Echinodorus är ganska grymma storätare av näring, och kvävebrist verkar vanligt på dom vilket brukar se ut som blekhet - speciellt på äldre blad men även hela plantan.
      Hej,

      Tack för svaret, vad kan jag tillsätta för att jämna ut dessa näringsbrister?

      Som det är nu har jag ganska många olika växter, drygt 14 st. Många av dom är snabbväxande och näringen jag har är Easylifes profit carbon och likaså easylife för vattenbyten. Har också kört en satts mesk emellan.

      PH värdet låg på 7.5 senast, dock har jag gjort en litet vattenbyte efter det. Tåler dom en placering där dom får väldigt mycket ljus

      mvh christoffer

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Ja dom tål mycket cirkulation och ljus - men dom blir hungrigare såklart.

        Kväve får du av PMDD som du säkert läst mycket om här på forumet. Svårt att missa.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        Arbetssätt...