Vad för fel på Pistia?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    Vad för fel på Pistia?

    I ett av mina akvarier är pistian jättefin och förökar sig snabbt, men i ett annat blir den så här. Vad kan det vara för problem?
    Bifogade filer
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker
  • fifi
    • August 2006
    • 695

    #2
    Annorlunda näringsvärden kanske?

    Har med haft liknande problem men då kom det sig av att jag hade för mycket ytcirkulation på det karet där de inte trivdes, så länge ytan är någorlunda still så tar den sig mycket bättre

    Annars kan jag bara komma på att försöka göda lite extra i det karet där den inte trivs, ifall kanske du har fler växter där eller växter som "snor" åt sig näringen bättre så att det inte blir lika mycket kvar till pistian.
    mvh
    Fifi

    I'm so cute, I poop rainbows.

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #3
      Tack Ytcirkulationen är ganska liten i både akvarierna eftersom det är/ska vara labyrintfiskar i båda. Växter som snor åt sig näringen kan nog vara en orsak. Jag har nämligen även ceratopteris cornuta (som jag håller på och byter ut mot just pistia) i samma akvarium och de växer ju väldigt snabbt.

      Kanske lite extra näring då, men jag vill inte sabba balansen i det akvariet där allting alltid har funkat ganska bra..
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • fifi
        • August 2006
        • 695

        #4
        Annars kan du ju alltid flytta pistian med eftersom ormbunken nog snor sig och du inte vill hälla i mer.

        Vet inte ifall mer växtgödning sabbar balansen dock.. Det får nog någon annan svara på men jag kan inte ser hur den skulle kunna göra det med vattenvärden och så, mer än ifall du häller på en jäklans massa mer liksom
        mvh
        Fifi

        I'm so cute, I poop rainbows.

        Kommentar

        • heeke
          • April 2003
          • 5033

          #5
          Hur är det med täckglas eller liknande? Tror inte den är så glad i att kondens droppar ner uppifrån.
          Om min gissning är riktig håller du högre temperatur i karet där den mår dåligt.
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

          Kommentar

          • Öronräv
            • March 2007
            • 754

            #6
            Min pistia såg ut sådär, sen tog jag bort ett av täckglasen och det blev genast bättre, så jag håller med heeke; kondensen bör vara problemet
            There is a windmill in my beard; Your argument is invalid.

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1277734

            http://oeronraev.bilddagboken.se/

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Jag är rätt säker på att det är en näringsfråga. Jag har ett kar där jag har haft Pistia i... vad är det, två år? tre? ah, nåt sånt. Den växlar, i samma kar, mellan den storvuxna formen och den där dvärgvuxna formen.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #8
                Ursprungligen postat av heeke
                Hur är det med täckglas eller liknande? Tror inte den är så glad i att kondens droppar ner uppifrån.
                Om min gissning är riktig håller du högre temperatur i karet där den mår dåligt.
                Jag har inget täckglas, utan bara heltäckande lysramp. Men du gissade rätt vad gäller tempen. Den ligger runt 25-27 grader i det akvariet där den mår sådär, medens i det akvariet där den mår bra och förökar sig snabbt ligger tempen (för närvarande) runt 24-25 grader. Men jag ska höja den till minst 25 grader även där för att snart kommer det att bo bettor i det akvariet.
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • Öronräv
                  • March 2007
                  • 754

                  #9
                  Det är väl inte dvärgväxt det är frågan om, utan att bladen löses upp eller vad man ska säga?
                  There is a windmill in my beard; Your argument is invalid.

                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1277734

                  http://oeronraev.bilddagboken.se/

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #10
                    Ursprungligen postat av Azur
                    Jag är rätt säker på att det är en näringsfråga. Jag har ett kar där jag har haft Pistia i... vad är det, två år? tre? ah, nåt sånt. Den växlar, i samma kar, mellan den storvuxna formen och den där dvärgvuxna formen.
                    Jo fast jag är faktiskt ganska nöjd med den dvärgvuxna formen. Det jag inte vill är att bladen ska bli gula och lösa upp sig.
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #11
                      Ursprungligen postat av fifi
                      Annars kan du ju alltid flytta pistian med eftersom ormbunken nog snor sig och du inte vill hälla i mer.
                      Målet är att helt gå över till pistan, om den trivs vill säga.

                      Ursprungligen postat av fifi
                      Vet inte ifall mer växtgödning sabbar balansen dock.. Det får nog någon annan svara på men jag kan inte ser hur den skulle kunna göra det med vattenvärden och så, mer än ifall du häller på en jäklans massa mer liksom
                      Jag tänkte mest på näringsbalansen. Vill ju inte få en massa alger
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      Arbetssätt...