Identifiera brist/övergödning/alger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dreas
    • August 2005
    • 264

    Identifiera brist/övergödning/alger

    Lite bilder först:

    Närbild på växter:


    Hela karet:


    Karet är ett 420L och är bebott utav 2st Blåciklid, 4st Tuppkammar, 5st Sterbaier, 5st Kejsartetra och 1st Ancistrus. Matar 2ggr per dag, först med tetra crisps och därefter med artemia och räkmix på kvällen.

    Göder med Co2 och Pmdd.

    Problemen med alger började (tror jag) när jag en gång gödde med TMG. Fick då en invasion utav trådalger. Har därefter haft lite problem med Cyano. Slutade med fosfatet i PMDD och ökade på mängden Kalium i karet. Göder med standarddoser då jag har lite ljus och små mängder Co2 upplöst i karet.

    Hade relativt mycket gojja i mina filter har 2st filter i BTN moduler, filtervolym ca 2 ICA-Plastkassar, utöver det har jag en eheim 2028 ytterfilter.
    Gjorde en gedigen arbetsinsats och rensade mina filter ifrån gojja och sög upp den mesta skiten.

    Strippade också min fina svärdsplanta på en massa blad "infekterade" med trådalger.

    Efter det har cyanon lugnat ner sig även om en del återkommer, trådalgerna finns på en del platser fortfarande men jag får återkomma om ytterliggare invasion.

    Nitratet ligger på mellan 12 - 25 mg/l (tetras Test)

    Ni som är duktiga på växter, vad kan ha föranlett denna invasion på alger.
    Det första halvåret var växter fina och gröna sen började algerna ta över. Växterna är fortfarande gröna och fina men blir påhoppade av alger vilket jag misstänker beror på överflöd av något, men vad?

    Hur mår mina växter om man utgår ifrån den bifogade bilden?

    Tack för svar!!
    Senast redigerad av dreas; 02 September 2007, 22:48.
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Tetratestet visar alltid runt 12-25 ppm, så det säger inte så mycket (har haft 3 tetra nitrat test och dom har funkat lika dåligt allihop).

    De bilder du visar visar ett av de algfriaste akvarierna jag någonsin sett, närbilden visar lite prickalger (för lite fosfat) och kiselalger (klarar oerhört låga fosfathalter). Cyanon tyder på låga kvävehalter och för mycket syreslukande mulm (som du gjort något åt), eventuellt halvkass cirkulation på de ställen där du har problem med Cyanon. Cyano diggar även ammoniumspikar som du nog kan få om du matar så mycket som du gör - vilket även producerar enorma mängder mulm.

    Du berättar inte hur mycket du göder, hur ofta du göder, hur stora vattenbyten och hur ofta du gör dom och om du har CO2-anläggning och vilken ljusmängd du kör så jag kan inte ge några konkreta tips ang. gödningsregimen.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • dreas
      • August 2005
      • 264

      #3
      Ursprungligen postat av defdac
      Tetratestet visar alltid runt 12-25 ppm, så det säger inte så mycket (har haft 3 tetra nitrat test och dom har funkat lika dåligt allihop).

      De bilder du visar visar ett av de algfriaste akvarierna jag någonsin sett, närbilden visar lite prickalger (för lite fosfat) och kiselalger (klarar oerhört låga fosfathalter). Cyanon tyder på låga kvävehalter och för mycket syreslukande mulm (som du gjort något åt), eventuellt halvkass cirkulation på de ställen där du har problem med Cyanon. Cyano diggar även ammoniumspikar som du nog kan få om du matar så mycket som du gör - vilket även producerar enorma mängder mulm.

      Du berättar inte hur mycket du göder, hur ofta du göder, hur stora vattenbyten och hur ofta du gör dom och om du har CO2-anläggning och vilken ljusmängd du kör så jag kan inte ge några konkreta tips ang. gödningsregimen.
      Tack för svaret!

      Du skulle sett bladen jag plockade av min ena svärdsplanta, eller vänta, du skulle inte ha sett bladen för alla trådalger... hehe

      Jag göder enligt anvisningarna på pmdd.se enl ett 420L kar 1 gång per vecka.
      Lyset är 0,17W/L 2 36w lysrör på 420L (Väldigt lite ljus, skall utöka med 2 36W till så fort studentekonomin tillåter..
      1 45% vattenbyte i veckan
      Jag kör med tub co2, 13bubblor i minuten. Seras co2 mätare visar på bra nivå av co2 i karet + gröna växter...

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Isåfall tror jag du kan börja gå upp i PMDD-dosering så är jag åtminstone säker på att prickalgerna börjar ge med sig.

        Antingen en extra dos mitt i veckan eller dubbeldos efter vattenbytet.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        Arbetssätt...