Växtplanering SA-kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FredrikH
    • February 2007
    • 724

    Växtplanering SA-kar

    Hej, har kommit till växtplaneringen av mitt SA-kar (ett 200l på 100x40x50 cm, som ska innehålla Skalarer, någon dvärgciklid typ fjäril eller apistogramma och så ett stort stim kardinaler eller liknande (köper kardinaler i vuxen storlek och skalarerna i liten)). Men nog om fiskarna.

    Bottenytan är ju som sagt 100x40 cm, - en liten bit som jag förlorar pga filterhörnan. Ljuset förses av två st SYLVANIA rör - Gro Lux och Aqua Life.

    De växter som jag har tänkt på är:
    *Hemianthus callitrichoides som marktäckare (ska jag definitivt ha! ).

    *Limnophila sessiliflora som bakgrundsväxt (ett enklare alternativ och snyggare alternativ till den vanliga cabomban, tycker och har jag fått en uppfattning som).

    *Hygrophila difformis som bakgrundsväxt (denna växt är jag lite osöker på hur lämplig den är, men har alltid velat haft den då den är snygg och verkar lättskött?)

    *...... .... som solitärväxt (ja.. tomt här som ni ser. Har hittat en hel del som verkar intressant, men vill helst gärna ha tips om lättskötta röda snyggingar till den här kategorin, gärna sydamerikaner, men inget måste).

    ---------

    Sedan har jag en fråga om firren.com. jag har aldrig beställt därifrån, och vet inte riktigt hur mycket jag ska beställa. Krukorna är ju inte särskilt svårt att planera, men när det gäller knippen som t ex limnophilan så är jag osäker. Är "1 st" bara en själk, eller är det en kruka med flera själkar som det brukar vara i djuraffärerna?

    Kom som sagt hemskt gärna med synpunkter och tips, samt hur mycket ni tror jag behöver!
    Jag vet att det egentligen kan vara bra att beställa så man är säker på att inte få för lite, men jag har inte stadens största plånbok. Jag är också en planerar-typ, så jag vill veta och ha så mycket planerat som jag bara kan. Det får mig att känna mig säkrare, + att det är kul.

    Mvh Fredrik
    Och tack för att du läst!
    Senast redigerad av FredrikH; 03 September 2007, 14:23.
    200l SA
    Pågång: Biotopakvarium Östasien!

    - Vem är den där lol alla snackar om?
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Jag tvivlar starkt på att du kommer klara HC:n med så lite ljus, jag kör ungefär dubbelt så mycket ljus och då växer den bara där den är helt oskuggad och har fri sikt till alla rören.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • FredrikH
      • February 2007
      • 724

      #3
      Ursprungligen postat av defdac
      Jag tvivlar starkt på att du kommer klara HC:n med så lite ljus, jag kör ungefär dubbelt så mycket ljus och då växer den bara där den är helt oskuggad och har fri sikt till alla rören.
      Verkligen?
      Har läst på flera sidor, och alla säger att den har ganska låga krav.

      Ursprungligen postat av PlantGeek.net
      Hemianthus callitrichoides is one of the smallest aquarium plants in the world, and creeps over the bottom with millimetre-sized round leaves. If planted in small clumps a few centimetres apart, it will spread rapidly and cover the bottom like a carpet. Hemianthus callitrichoides is an attractive foreground plant for small aquariums, and makes few demands. Found on Cuba west of Havana.
      Ursprungligen postat av Tropica.com
      Hemianthus callitrichoides is one of the smallest aquarium plants in the world, and creeps over the bottom with millimetre-sized round leaves. If planted in small clumps a few centimetres apart, it will spread rapidly and cover the bottom like a carpet. Hemianthus callitrichoides is an attractive foreground plant for small aquariums, and makes few demands. Found on Cuba west of Havana.
      Jag ifrågasätter självklart inte dina egna erfarenheter, men nöjer mig nog inte med att endast höra det från en person. Det kan ju trots allt bero på vattnet eller något annat än ljuset? Eller så vill jag bara inte inse fakta.

      /Fredrik
      200l SA
      Pågång: Biotopakvarium Östasien!

      - Vem är den där lol alla snackar om?

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        De burkar jag sett HC med lyckat resultat i har varit CO2-berikade och haft mer än 120 mmol/m2 PUR vid bottnen.

        Vore intressant att se om du lyckas utan CO2, det här inlägget tycker jag säger ganska mycket:

        "In my experience, it has the same basic requirements as Hemianthus
        micranthemoides; it's not a particularly demanding plant and will do
        well in a wide range of conditions. I think it is at its best under
        high light with lots of CO2 enrichment, but it will grow well under
        moderate light levels (~2-3W/gal) and even does ok in my non-CO2
        tanks, though growth is slow, leggy and very vertical. "

        Jag blev lite häpen att man klarar den utan CO2 överhuvudtaget om man inte kör den ovanför vattnet. Den verkar dock vilja växa rakt upp isåfall, vilket gör att det inte blir en marktäckare.

        Nu blev jag nästan sugen att sätta ner den i en lowtech för att se hur den beter sig =)
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Jag är även ganska häpen över att någon kan tycka att det är en lätt växt.

          Jag har odlat de flesta arter och HC har varit absolut svårast alla kategorier, men främst ljusmässigt och planteringsmässigt - få den att fästa är ett äventyr i sig.

          Tonina fluviatilis, Pogostemon stellatus, Aponogeton madagascariensis, Ludwigia inclinata osv var en barnlek i jämförelse (dessa är listade som "Difficult" och "Very Difficult" på www.aquaticplantcentral.com).

          APC har listat den som "Moderate", men har iaf vett att säga att den har stora ljuskrav:
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Machnus
            • July 2007
            • 153

            #6
            Jag har HC i mitt 300L. Kör med Easy carbo och PMDD. HC:n växer knappt någonting. Har beställt co2 och reflektorer för att se om jag får fart på den.

            Kommentar

            • FredrikH
              • February 2007
              • 724

              #7
              Verkar som den inte är lämplig trots allt, synd. Men tack för hjälpen! better safe than sorry, menar jag.
              De andra växterna verkar OK?

              Vilken marktäckare ska man köra på då då.. gärna en som håller sig tät och låg trots endast (?) två lysrör?



              Sedan skulle jag bli jätteglad om jag fick hjälp med detta också:
              Ursprungligen postat av FredrikH
              *...... .... som solitärväxt (ja.. tomt här som ni ser. Har hittat en hel del som verkar intressant, men vill helst gärna ha tips om lättskötta röda snyggingar till den här kategorin, gärna sydamerikaner, men inget måste).

              ---------

              Sedan har jag en fråga om firren.com. jag har aldrig beställt därifrån, och vet inte riktigt hur mycket jag ska beställa. Krukorna är ju inte särskilt svårt att planera, men när det gäller knippen som t ex limnophilan så är jag osäker. Är "1 st" bara en själk, eller är det en kruka med flera själkar som det brukar vara i djuraffärerna?
              /Fredrik
              200l SA
              Pågång: Biotopakvarium Östasien!

              - Vem är den där lol alla snackar om?

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #8
                Ursprungligen postat av FredrikH
                Verkar som den inte är lämplig trots allt, synd. Men tack för hjälpen! better safe than sorry, menar jag.
                De andra växterna verkar OK?

                Vilken marktäckare ska man köra på då då.. gärna en som håller sig tät och låg trots endast (?) två lysrör?
                Sagittaria subulata blir inte så hög hos mig. Den är relativt lätt men jag tycker inte att den sprider sig så mycket. Eleocharis parvula kanske?

                Vill du att växterna ska få ett mer kompakt växtsätt bör du undvika GroLux som ju ger ett ganska rött ljus, vilket gör att växterna växer mer på höjden. Jag kör med två Aquarelle i mitt SA och är ganska nöjd med dem.

                Som solitär skulle du kunna ha en Echinodorus osiris. De är lite rödaktiga. Näckrosen Nymphaea pubescens har kopparfärgade blad och fungerar bra som solitär, men den kommer ju inte från SA. Men det gör ju iofs inga av de andra växterna som du har valt. Fast det är klart, man kan alltid betrakta Limnophila sessilifloran som fuskcabomba Det har jag gjort tidigare.
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • FredrikH
                  • February 2007
                  • 724

                  #9
                  Ursprungligen postat av batski
                  Sagittaria subulata blir inte så hög hos mig. Den är relativt lätt men jag tycker inte att den sprider sig så mycket. Eleocharis parvula kanske?
                  Parvulan verkar lite konstig, men det blir nog subulatan eller
                  Echinodorus tenellus ( http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=51 ) då isf.

                  Ursprungligen postat av batski
                  Vill du att växterna ska få ett mer kompakt växtsätt bör du undvika GroLux som ju ger ett ganska rött ljus, vilket gör att växterna växer mer på höjden. Jag kör med två Aquarelle i mitt SA och är ganska nöjd med dem.
                  Jaså! Det visste jag inte. Jag gillar inte rött ljus särskilt mycket, men eftersom det skulle vara bra för växterna så hade valde jag att ha det ändå.. Nu åker den.

                  Ursprungligen postat av batski
                  Som solitär skulle du kunna ha en Echinodorus osiris. De är lite rödaktiga. Näckrosen Nymphaea pubescens har kopparfärgade blad och fungerar bra som solitär, men den kommer ju inte från SA. Men det gör ju iofs inga av de andra växterna som du har valt. Fast det är klart, man kan alltid betrakta Limnophila sessilifloran som fuskcabomba Det har jag gjort tidigare.
                  Gillade näckrosen!
                  Vill nog ha någon lite mer kompakt solitärväxt än osirisen.
                  Ska nog leta vidare en sväng.

                  /Fredrik
                  200l SA
                  Pågång: Biotopakvarium Östasien!

                  - Vem är den där lol alla snackar om?

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #10
                    Ursprungligen postat av FredrikH
                    Jaså! Det visste jag inte. Jag gillar inte rött ljus särskilt mycket, men eftersom det skulle vara bra för växterna så hade valde jag att ha det ändå.. Nu åker den.
                    Att GroLux skulle vara bra för växterna stämmer tyvärr inte riktigt. Aquarelle och Aquastar däremot ska vara väldigt bra växtrör.
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • FredrikH
                      • February 2007
                      • 724

                      #11
                      Ursprungligen postat av batski
                      Att GroLux skulle vara bra för växterna stämmer tyvärr inte riktigt. Aquarelle och Aquastar däremot ska vara väldigt bra växtrör.
                      Aj aj då, då får jag skälla på Akvarielagret.

                      Jag har ju ett Aquastar (skrev fel om Aqualife förut, blandar alltid ihop namnen ), så kan ju köra på ett likadant till eller ett Aquarelle för att få lite variation på det hela?

                      /Fredrik
                      200l SA
                      Pågång: Biotopakvarium Östasien!

                      - Vem är den där lol alla snackar om?

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #12
                        Aquastar och Aquarelle ska vara ganska snarlika (själv har jag bara erfarenhet av Aquarelle), så jag tror inte det spelar nån stor roll.
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        • FredrikH
                          • February 2007
                          • 724

                          #13
                          Ok!

                          Jag tror inte jag orkar satsa på cacomban. Man måste verkligen lyckas för att den inte ska bli dålig och inte skräpa ner..
                          Jag tror jag köper valisnera, tillsammans med difformisen som bakgrundsväxter. Också någon röd snygg solitärväxt + lätt marktäckare.
                          200l SA
                          Pågång: Biotopakvarium Östasien!

                          - Vem är den där lol alla snackar om?

                          Kommentar

                          • batski
                            • October 2004
                            • 8891

                            #14
                            Vallisneria har jag mängder av i mitt SA De kan ibland vara lite svåra i ett nystartat akvarium med en alldeles för steril botten, men då kan man hjälpa dem genom att peta ner dammjord i sanden (man blandar den med lite vatten i fryser ner den i kuber) där man ska ha vallisen. Det har jag gjort och det funkar bra Ett tips är att köpa vallisneria spiralis "tiger" som är den lättaste arten i handeln.

                            Jag tror att det största problemet med cabomba är att den kräver så mycket ljus. Limnophila sessiliflora är ju inte lika ljuskrävande. Annars kan du testa Bacopa australis. Den ska vara lätt.

                            Personligen tycker jag att en kombination av vallisneria och några Echinodorus bleheri blir väldigt fin i ett SA.

                            De flesta röda akvarieväxterna är rätt svåra. Det finns några rödaktiga växter som är lätta, men de är tyvärr stängselväster som inte gör sig så bra som solitärer. Förutom Echinodorus osiris finns en del framavlade sorter som är röda eller rödaktiga.
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

                            Kommentar

                            • JEK
                              • March 2007
                              • 1467

                              #15
                              Vallisneria ær væl egentligen inte en riktig SA væxt, fast den ær utplanterat dær, menar jag att ha læst.
                              Mvh.
                              Johan - akvarielös!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...