Alger på pumpen och värmepump

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ida901
    • January 2007
    • 20

    Alger på pumpen och värmepump

    Hej!

    Jag har haft mitt akvarium i lite mer än ett halvår nu. Det är på 120 liter och har en mäng olika fiskar. Men jag har haft "problem" med alger ibland. Det första problemet var att det växte massor av alger på växternas blad men de försvann när jag köpte några guppys. Men nu har gröna alger satt sig på min pump och svarta alger satt sig på värmepumpen. Jag har tagit bort dem och gjort rent dem noga ett antal gånger men algerna kommer hela tiden tillbaka. Jag byter 1/3 av vattnet en gång i veckan, slamsuger botten en gång i vecken och använder en filtervante på insidan av glaset en gång i veckan. Gör jag något fel?

    Tacksam för svar

    / Ida
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det kan vara en rad faktorer som gör att du får alger.
    Om du inte har snabbväxare så skaffa det då de konkurrerar om näringen i vattnet med algerna.
    Fel sorts lysrör, tännt för länge, solljus in i karet, mm, mm.
    När du slamsuger botten, rör du runt bland gruset då eller hur gör du?

    Sedan är det inget farligt med vanliga alger, men estetiskt kanske inte så snyggt för en del medans andra gärna har dessa i sina kar. Har du bara algerna på de ställen som du beskrev är det kanske inte hela världen så länge de håller sig på sin plats.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Ida901
      • January 2007
      • 20

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Det kan vara en rad faktorer som gör att du får alger.
      Om du inte har snabbväxare så skaffa det då de konkurrerar om näringen i vattnet med algerna.
      Fel sorts lysrör, tännt för länge, solljus in i karet, mm, mm.
      När du slamsuger botten, rör du runt bland gruset då eller hur gör du?

      Sedan är det inget farligt med vanliga alger, men estetiskt kanske inte så snyggt för en del medans andra gärna har dessa i sina kar. Har du bara algerna på de ställen som du beskrev är det kanske inte hela världen så länge de håller sig på sin plats.
      Har du några tips på snabbxäxare?
      När jag slamsuger så tar jag bara på ovanytan av gruset för sanden ser så skitig ut efter bara en vecka.

      Nej, ingen anna tänker på det men eftersom jag vet attd e finns där så irriterar det mig :P

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Det var bra att du inte görar för mycket i sanden när du byter vatten.

        Snabbväxare finns det en hel del, Limnophila sessiflora, Cabomba, hornsärv, Hygrophila polysperma bara för att nåmna några. Det är inte säkert att alla klarar sig i ditt kar, men någon av sorterna bör göra det.
        Tidigare har jag aldrig kunnat ha Cabomba, men Limnophilan har alltid funkat men nu går det med bägge. Konstigt men sant.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        Arbetssätt...