Glossolepis miste färgen!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rolnor
    • June 2007
    • 143

    Glossolepis miste färgen!?

    Har haft problem med fula kisel-alger i mitt 450L kar en längre tid, testade med ett preparat, men mina 10 Glossolepis incisus förlorade färgen nästan helt!!! Läskigt, nu typ en vecka senare verkar dom få tillbaka sin fina röda färg (speciellt hanarna), Puh... Alla säger att såna här problem är vanliga i nystartade kar, jag har väl haft mitt i kanske 4månader, räknas det som nystartat? Har köpt ett extrafilter med UVC-dioder, men vet inte om det hjälper... Ska införskaffa några Ancistrus malar så kanske det blir ordning, vad tror ni?
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Algätande fiskar är alltid bättre än preparat. Ancistrusmalar smaskar kiselalger som godis.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Sonja
      • October 2003
      • 7357

      #3
      För mig brukar det funka med att bara ta det lugnt när algerna kommer i nystartade kar. Fortsätta med vattenbyten mm. Algerna brukar alltid försvinna när det blir bättre balans, när växterna kommit igång ordentligt. Mycket växter är bra, och flytväxter toppen.
      Alltid nyfiken!
      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

      Kommentar

      • rolnor
        • June 2007
        • 143

        #4
        Ursprungligen postat av Jens A.
        Algätande fiskar är alltid bättre än preparat. Ancistrusmalar smaskar kiselalger som godis.
        Tack för tips, ska köpa ett par Ancistrus imorgon (är dom dagaktiva?).
        Jag får nog lite panik när algerna brer ut sej, ser väldigt fult ut. Nu ska jag göra som flera sagt:

        1. Inte bry mej så mycket
        2. Köpa mer växter
        3. Köpa algätande malar
        4. Troligen aldrig mer hälla i kemikalier som sabbar Glossornas fina färg!

        Kommentar

        • Sonja
          • October 2003
          • 7357

          #5
          Mindre ancistrusar är framme för det mesta. När de blir större blir de lite latare och är mest framme då det vankas mat.
          Alltid nyfiken!
          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

          Kommentar

          Arbetssätt...