Rätt Fe halt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mano
    • May 2007
    • 30

    Rätt Fe halt?

    Göder med PMDD och har nyligen köpt NO3 (nitrat) och Fe (järn) tester för att ha koll lite bättre koll på om jag göder på tok för mycket eller på tok för lite.

    Enligt JBL's "Online Laboratory" bör man ha 0,05 - 0,2 mg/l järn medans mitt järntest (Sera) påstår att det bör vara 0,5 - 1,0 mg/l, dvs nästan en tiopotens skillnad min fråga är då självklart vad är "rätt"?
    Eller kan det vara så att JBL's test och Sera's mäter olika saker och samma vatten skulle ge 0,05 med JBL's och 0,5 med Sera's?
    Mano
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    JBL har rätt och Sera har fel.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • mano
      • May 2007
      • 30

      #3
      Ursprungligen postat av defdac
      JBL har rätt och Sera har fel.
      Som jag misstänkte då, men den lilla teorin om att dom skulle mäta olika saker då? Som tex chelaterat resp ochelaterat eller något sånt?

      Det kanske bara är chelaterat som är någon mening med att mäta eller tvärt om?
      Mano

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Det är bara kelaterat järn som är lösligt i vatten, och därmed det enda som kan ge utslag på testen.

        Det kan finnas en del järn naturligt i vissa kranvatten, men när det kommer ut ur kranen så oxiderar det/fälls ut. Likadant i akvariet. Har man av någon anledning ickekelaterat järn i kranvattnet och häller ner det i akvariet så fälls det ut ganska direkt och sedimenterar - och gör därför inte utslag på något vattentest efter bara några minuter/timmar.

        Varför Sera rekommenderar 0,5-1,0 ppm är bara konstigt - kanske för att dom vill sälja 10 ggr mer Sera Florena? Eventuellt är det inkompetens, men jag tror mer på att dom vill sälja mer gödning.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • mano
          • May 2007
          • 30

          #5
          Ursprungligen postat av defdac
          Det är bara kelaterat järn som är lösligt i vatten, och därmed det enda som kan ge utslag på testen.

          Det kan finnas en del järn naturligt i vissa kranvatten, men när det kommer ut ur kranen så oxiderar det/fälls ut. Likadant i akvariet. Har man av någon anledning ickekelaterat järn i kranvattnet och häller ner det i akvariet så fälls det ut ganska direkt och sedimenterar - och gör därför inte utslag på något vattentest efter bara några minuter/timmar.
          Tack för bra svar.

          Ursprungligen postat av defdac
          Varför Sera rekommenderar 0,5-1,0 ppm är bara konstigt - kanske för att dom vill sälja 10 ggr mer Sera Florena? Eventuellt är det inkompetens, men jag tror mer på att dom vill sälja mer gödning.
          Efter att ha läst igenom instruktionshäftet en gång till så tror jag väldigt mycket på att dom vill sälja 10ggr mer Sera Florena och även mer Sera Aqutan och Nitrivec som det står att man ska använda om järnet överstiger 1,0 ppm.
          Mano

          Kommentar

          • mano
            • May 2007
            • 30

            #6
            Och en sak kan jag säga med säkerhet, det blir ett JBL-test nästa gång.
            Mano

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Dom med hårt vatten skulle jag eventuellt kunna tänka mig vill köra betydligt högre än normalt. Kelat fungerar överlag sämre vid högre pH:n vilket gör att järnet måste ta omvägen via substratet. Dvs kelatet pajjar varpå järnet oxiderar och sedimenterar. I bottnen kan bakterier reducera rosten tillbaks till Fe++ som växterna kan ta upp. Ganska omständig procedur.

              Reduceringen av rost sker bara under ganska specifika redox/pH-nivåer vilket gör att tex torv/jordbottnar (lågt pH, gör vattnet mjukt) är mycket bättre på att göra rost tillgängligt till växterna jämfört med tex korallsand (högt pH, gör vattnet hårt).
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              Arbetssätt...