Algbekymmer.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Agnez
    • February 2007
    • 337

    Algbekymmer.

    Startade upp mitt första kar i februari i år och det har funkat ganska bra. Nu däremot tycker jag att det blivit lite mycket svartaktiga alger/beläggningar på mina växter. Matar en gång om dagen , har tänt 9,5 tim /dag. Karet är på 100 liter med fyra mollys, fyra metallpansarmalar, sex korallplatys + snigalar som är oooomöjliga att bli av med, fick dom på växtköpet för längedsedan och har säkert rensat bort 500 vid detta laget. Bytar 30% vatten var fjortonde dag, slamsuger mycket lite eller inget, har ganska många växter som ser överväxta ut. Jag undrar nu om det kan vara någon ide att dra upp alla växter och börja om på nytt med nya eller vad ska man göra tycker ni?
    Agnez
  • mongoloj
    • August 2006
    • 125

    #2
    Hmm, botior borde ju kunna dra ner snigelpopulationen en del. Har du inga algätare? Tex ancistrus, siameser eller ottosar?
    Min zoon:
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1419385

    Kommentar

    • Agnez
      • February 2007
      • 337

      #3
      Ursprungligen postat av mongoloj
      Hmm, botior borde ju kunna dra ner snigelpopulationen en del. Har du inga algätare? Tex ancistrus, siameser eller ottosar?
      Tyvärr är det väl inte plats till fler invånare i karet. När jag köpte mina metallpansarmalar trodde jag ju i min enfald att malar är malar men har förstått att det är inte riktigt på det viset.
      Agnez

      Kommentar

      • macke_fisk
        • December 2005
        • 4442

        #4
        jag tycker att du kan köpa en ancistrus och lägga ner där i ditt 100 liter...de växer sakta så det borde inte vara några problem^_^
        MVH macke_fisk

        Kommentar

        • Skiren
          • December 2005
          • 749

          #5
          ang. snäckproblemet. Så kan du dra ned matningen till en gång i veckan några veckor så ska du se att de börjar försvinna
          http://skiren.blogspot.com

          Kommentar

          • MattiasL
            • September 2006
            • 1479

            #6
            De svarta algerna lär minska om man höjer mängden fosfat i vattnet med växtnäring. Det fungerade för mig. Om man använder pmdd kan man öka mängden KH2PO4.
            Qui audet adipiscitur!

            Kommentar

            • obpean
              • March 2007
              • 14

              #7
              plocka snäckorna och dra ned på matningen, funkar
              Dont Worry,be..

              Kommentar

              • obpean
                • March 2007
                • 14

                #8
                ang alg bekymmer, förklara vad du har för alger
                Dont Worry,be..

                Kommentar

                • cattus
                  • August 2007
                  • 167

                  #9
                  Ang. snäckorna - sätt i en liten dvärgkulfisk(tar inte mycket plats) eller skaffa en liten smart snigelfälla att locka in dom i, kan också "fixas" genom att ta två tefat, lägg en fodertablett emellan och sätt ned iakvariet med liten springa emellan. Plocka upp varje morgon- täpp igen "fällan" innan du tar upp den. Jag tycker absolut att du skulle skaffa en ancistrus som hjälper till med algerna, vill du ha något ännu mindre skaffa ett par stycken otocinklusar(ca 4 cm stora).
                  Allt går om man vill...

                  Kommentar

                  • Agnez
                    • February 2007
                    • 337

                    #10
                    Ursprungligen postat av obpean
                    ang alg bekymmer, förklara vad du har för alger
                    Är ju ny på detta område och har inte fått någon riktig kläm på vilken sorts alger det är, trots att jag kollat här på zoopet. Men det finns gröna alger på bakgrunden och det har det gjort hela tiden, dessutom är det bara snyggt. De andra är mest på växterna och är mer svarta, som en beläggning, alltså inga trådar eller toffsar, och det är inte alls snyggt.
                    Senast redigerad av Agnez; 02 September 2007, 12:18.
                    Agnez

                    Kommentar

                    • Agnez
                      • February 2007
                      • 337

                      #11
                      Ursprungligen postat av cattus
                      Ang. snäckorna - sätt i en liten dvärgkulfisk(tar inte mycket plats) eller skaffa en liten smart snigelfälla att locka in dom i, kan också "fixas" genom att ta två tefat, lägg en fodertablett emellan och sätt ned iakvariet med liten springa emellan. Plocka upp varje morgon- täpp igen "fällan" innan du tar upp den. Jag tycker absolut att du skulle skaffa en ancistrus som hjälper till med algerna, vill du ha något ännu mindre skaffa ett par stycken otocinklusar(ca 4 cm stora).
                      Tack för tipset om snigelfällan, ska testa detta.
                      En annan undran är om malar: du sa att en ancistrus skulle vara bra...mina metallpansarmalar, är dom inte till nån nytta när det gäller alger...det var ju liksom därför jag skaffade dom!
                      Agnez

                      Kommentar

                      • Agnez
                        • February 2007
                        • 337

                        #12
                        Ursprungligen postat av MattiasL
                        De svarta algerna lär minska om man höjer mängden fosfat i vattnet med växtnäring. Det fungerade för mig. Om man använder pmdd kan man öka mängden KH2PO4.
                        Intressant! Har funderat på gödning då vissa växter ser mer eller mindre roliga ut men samtidigt tycker jag dom växer fort och göder man då blir det väl än värre kan jag tänka. Ska ändå kolla upp det här området, så tack för tipset!
                        Agnez

                        Kommentar

                        • cattus
                          • August 2007
                          • 167

                          #13
                          Pansarmalarna gör ingen nytta annat än att äta upp matrester som annars skulle bli över. Mata sparsamt när du har mycket alger. Kolla också så att du matar med foder som innehåller låg fosfathalt(helst inte mer än 1-1,5%). Ge gärna pansarmalarna tabletter då istället så att dom inte svälter när det inte blir så mycket över.
                          Allt går om man vill...

                          Kommentar

                          Arbetssätt...