En av mina växter blir brun i bladen...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tommy D
    • January 2007
    • 4

    En av mina växter blir brun i bladen...

    Är det någon som kan hjälpa mig vad som är problemet. En av mina växter växer bra men blir fulare ock fulare i bladen. Vad kan vara fel?

    Jag har ett kar på 575 l och har ca 6.8 i ph, tillsatte 1 dl järn vid uppstart och lite allmän växtnärning. Karet har varit i gång ca 5 veckor.

    Tack
  • sucksdorff
    • December 2006
    • 239

    #2
    Hej, vissa växter lyckas man inte med trots att man försöker, så är det bara. Ta bort de bruna bladen, så får du hoppas att de nya som kommer håller sej gröna o friska. Lycka till!

    Kommentar

    • mongoloj
      • August 2006
      • 125

      #3
      Om det bruna går att skrapa bort kan det ju vara kieselalger med. Sånna brukar vara vanliga i uppstarten av karen
      Min zoon:
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1419385

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13123

        #4
        1dl järn vid uppstart du kan prova att använda tex Tropical mastergrow som jag tycker är bra!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Tommy D
          • January 2007
          • 4

          #5
          Det stämmer att det är en beläggning på bladen. Hur får jag bort detta?

          Frånsett detta så är åndå en hel del blad bleka.

          Järn tillskottet är från Oranda i Göteborg och rekomenderades av Akvaieleasing. Det innehåller även Kväve, fosfor och kalium. Jag fyllde på med ytterligare 50 ml ikväll.

          Jag vet inte vad växten heter men den trivs bra som jag sa. Akvariet är 60 högt och den går ända till ytan. Där väller den ut som ett paraply.

          Kommentar

          • Jens A.
            • March 2007
            • 5026

            #6
            Det kan vara kiselager, och de försvinner ofta av sig själva när väl växterna kommit igång. Men malar, som Otocinclus eller Ancistrus tycker att kiselalger är dödsgott att snaska på, också.
            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

            Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

            Kommentar

            • Tommy D
              • January 2007
              • 4

              #7
              Nu vet jag vad det är för växt. Jag har en Hygrophila polysperma och jag söker växten Riccia fluitans som kallas Dammlevermossa om någon har den till salu.

              Kommentar

              Arbetssätt...