Gröna prickar på glaset

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #31
    Japp dubbla dosen kan du testa med. Vad gäller mäsk så tänk på att jäsningen kan vara ojämn. Blir det varmare så jäser det fortare och producerar mer CO2.
    Ojämt CO2-flöde brukar tyvärr trigga toffsalger och blir flödet för högt så är det risk för fiskarnas hälsa. Man bör alltså ha ganska bra koll de första dygnen för att se hur allt funkar.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Zirconia
      • May 2007
      • 701

      #32
      Ursprungligen postat av defdac
      Japp dubbla dosen kan du testa med. Vad gäller mäsk så tänk på att jäsningen kan vara ojämn. Blir det varmare så jäser det fortare och producerar mer CO2.
      Ojämt CO2-flöde brukar tyvärr trigga toffsalger och blir flödet för högt så är det risk för fiskarnas hälsa. Man bör alltså ha ganska bra koll de första dygnen för att se hur allt funkar.

      Aha, okej, ja, jag ska vänta lite med co2 i det karet, men jag dubblar PMDDdosen då iaf så får vi se hur det går med det..

      Men i mitt växtkar typ, där jag ska ha co2 och kör med PMDD där och där har jag redan fått en del tofsalger iaf.. vet inte vad det beror på..

      Men jag ska försöka blanda lite lugnt med mäsken, vet inte riktigt hur mycket jag ska ta, men hellre lite i flaskan så det blir kanske mindre effekt, men så man ser hur det funkar iaf..
      / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.

      Kommentar

      • ize
        • May 2004
        • 612

        #33
        Ursprungligen postat av defdac
        Hade du både infusorier och grönsoppa? Hur ser det ut och hur kunde du avgöra att infusorierna försvann?
        Tja, infusorierna lämnar en mjölkigare/gråare färg på dimman i karet än vad svävalgerna gör. De är tydligt gröna. Med den initiala blandningen kunde man se att vattnet var betydligt gråare i tonen än vad den var när nedsläckning väl var genomförd. Eftersom jag inte täckte karet helt (enligt instruktionen) höll sig algerna levande och jag fick se färgen på en "ren" grönsoppa utan infusorier.

        Nu är det snarare en gulgrön ton (nästan vacker om den inte var halvgenomskinlig och man inte visste vad det berodde på).. hence har jag dragit slutsatsen att algerna numera finns i överflöd utan infusorier
        Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

        Amor vincit omnia

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #34
          Det var som sjutton - och intressant! Tack för beskrivningen!
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • ize
            • May 2004
            • 612

            #35
            Väcker en gammal tråd till liv igen - mest för att rapportera att mina försök till dödande av infusorier(som faktiskt funkade) och grönalger till slut slutade med att jag körde ett UVC på heltid i några månader. När vattnet hade blivit helt klart och hållt sig sådant började jag stänga av UVC:t i perioder om en vecka eller så. När grönalgerna tog fart igen satte jag på UVC:t igen och så höll det på ett litet tag. Nu har jag inte haft igång UVC't på flera månader.

            Faktum är att jag numera har ännu lägre fiskbelastning, guppyna är flyttade, den sista fjärilen gick och dog och några tetrahonor har också lämnat in. Pga jobbet och en båt som krävt pysseltid har jag inte skött bytena så minutiöst som jag en gång gjorde men med det goda resultatet att burken helt plötsligt har blivit stabil !

            Idag gjorde jag det första bytet på två veckor och rensade samtidigt en massa polysperma och mossa som nästan hade fyllt karet under de senaste månaderna. Döm om min förvåning när ett centimeterstort körsbärsrött fantomtetrayngel helt plötsligt dök upp mitt i växtligheten! Det var nog den sista arten jag trodde skulle yngla av sig, speciellt när mina hannar är av den grå typen men honorna är knallröda. (om jag inte minns fel sa Guy i någon tråd att de olika färgerna är olika arter? Nå, då har vi iaf bevisat att de är korsningsbara...

            På något sätt har min slapphet gjort burken stabil och mängden växtlighet uppenbarligen varit tillräckligt för att skydda t o m ett tetrayngel till god storlek. Uppenbarligen finns det också tillräckligt med smådjur i burken för att föda detta lilla liv *dansar en liten lycklighetsdans*)
            Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

            Amor vincit omnia

            Kommentar

            Arbetssätt...