bruna alger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mammas nya kille
    • July 2007
    • 203

    bruna alger

    nu när karet har vart igång ett antal veckor så har jag börjat märka hur sanden och stenarna sakta men säkert blir brunare och brunare... först fläckvis, men nu har nästan allt fått lite färg... faxegrus o kalksten är det. några små gröa fläckar finns här och där också.

    vad är det för något?
    är det bra eller dåligt?
    hur blir jag av med det?
  • Danne och Anzo
    • May 2007
    • 509

    #2
    Är inte så duktig på det här med alger och sånt men jag tror att det är kiselalger (bruna) och cyano (gröna).
    Se upp med hur mycket mat du har i karet, se till att du inte har för många ljustimmar, skaffa algätare för att undvika dem. Som akut åtgärd för att få bort dem nu har jag för mig att total mörkläggning i några dagar skall fungera bra.
    Är som sagt inte jättebra på det här så jag hoppas någon mer erfaren hoppar in här och hjälper dig.

    Lycka till!
    600 Liters Malawi
    129 Liter Saltvatten

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Bruna alger (kiselalger) försvinner av sig själv efter ett tag. Dom kommer under alla uppstarter.

      Tex Otocinclus ska vara bra på att käka dessa.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • mammas nya kille
        • July 2007
        • 203

        #4
        nu efter några veckor så är dom bruna algerna borta (precis som skrevs ovan), men nu har det gröna (cyano?) tagit över helt och hållet. vattnet är klart och fint, men stenar, sand och till viss mån även rutorna blir täckta av grönt. märktes mycket tydligt när jag nyligen la in en nyinköpt sten (samma som dom som var förut). helt galen kontrast.

        har försökt hålla så lågt antal ljustimmar som möjligt, och matat väldigt sparsamt, men det blir ingen skillnad, det växer vidare som bara den. jag ser mina plecos beta ordentligt i stort sett non stop, men dom verkar inte ha en chans. (dom kanske inte ens käkar sånt?)

        vad ska jag göra? finns det medel eller liknande?

        väldigt tacksam för svar!

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          3 dagars mörkläggning eller ett par behandlingar med Tetramedica General Tonic.

          Dom kommer ofta när man har väldigt låga näringsnivåer och lite halvsvajjig biologisk filtrering och halvkass cirkulation.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          Arbetssätt...