Echinodorus uruguayensis .

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Raskens
    • April 2006
    • 933

    Echinodorus uruguayensis .

    http://www.tropica.com/default.aspJag har kollat växter på tropika.
    Hittat en som jag gillar skarpt Echinodorus uruguayensis . Jag har letat efter denna ett tag men inte hittat den.
    Kolla då in firren.com och den hadde dom. Fast det är inte samma växt som är på tropika. http://www.firren.com/firren/smpage....34&id=10001020
    Är det nån som vet vilken av växterna jag får om jag beställer av firren.com?
    Tropika borde ju ha rätt bild.
    Agneta
    Agneta
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det är samma växt bara att bilden som är på Tropicas hemsida är hur den ser ut när den varit i vatten ett tag och den på Firrens sida är hur den ser ut när den kommer i krukan.
    Eftersom de flesta växter odlas ovan vatten ser de lite annorlunda ut när man köper dem mot hur de nya bladen ser ut som kommer i akvariet.
    Jag har haft denna växt för något år sedan, men den blev lite vidlyftig i ett 540 så den fick åka till de sälla jaktmarkerna.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • peterhaack
      • November 2004
      • 1752

      #3
      nja samma växt är det inte Firren har en bild på en Echinodorus Spices Long leaf.

      Så det är verkligen inte inte samma växt inte ens om den stått submers eller emersed
      Siten där alla plantor växer PlantSwap!

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Det kanske det kan vara, men den ser precis ut som E.uruguayensis gör emersed.
        Finns det någon mer bild på "Echinodorus Spices Long leaf" när den stått i ett kar några månader?
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • peterhaack
          • November 2004
          • 1752

          #5
          finns det säkert jag sitter och kollar på dessa i boken The Aquarium Plant Handbook...
          Och där e bägge två sorterna och de är två olika växter och att de ändrar form ja men inte att de ämdrar sig så radikalt som det är mellan dessa två, uruguay har sina blad ända ner till roten och dess blad är vågiga.
          Men longleaf är mycket stjälk...

          Longleaf verka vara ofta misstagen med uruguay för att att den just har longa blad.
          Siten där alla plantor växer PlantSwap!

          Kommentar

          • Raskens
            • April 2006
            • 933

            #6
            Då antar jag att det inte blir den jag vill ha. Jag ville inte ha så mycket stjälk.
            Tack så mycket för hjälpen. Får fortsätta leta.
            Agneta.
            Agneta

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Ursprungligen postat av peterhaack
              Men longleaf är mycket stjälk...

              Longleaf verka vara ofta misstagen med uruguay för att att den just har longa blad.
              Det var kul att få veta det. Är det Tropica som för den eller är den VF?
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • peterhaack
                • November 2004
                • 1752

                #8
                Nej tropica för inte den tyvärr, men man kan nog hitta, men att alternativ till den men som inte blir lika stor är ju Cryptocoryne x willisii men är lite i likhet med just longleaf i utseendet.
                Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                Kommentar

                Arbetssätt...