Hjälp med att identifiera svensk vattenväxt.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    Hjälp med att identifiera svensk vattenväxt.

    Nån som vet vad denna snygga vattenväxt är för något?


    Jag har tagit lite skott och satt i mina akvarier, få se om de tar sig.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!
  • salmo32
    • June 2007
    • 74

    #2
    Ser ut som en Najas av ngt slag.
    Fråga en marinbiolog...
    http://www.marinebiology.se/

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Vad läckert undervattensbuskage den bildat - såg ju nästan ut som en bild från något tropiskt land =)
      Jag är dock dålig på identifieringar, din gissning verkar rätt Azur.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • Makasu
        • June 2004
        • 400

        #4
        Azur: meddela gärna om den tar sig i ditt kar.
        /Makasu

        http://green.colorize.net/

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Will do, fast den har dåliga odds hos mig - det enda som trivs hos mig är flytväxter, Vallisneria, och Sagittaria.

          EDIT: Hittade en inventering av Edsviken (den Östersjö-vik som Igelbäcken mynnar i), och den enda växt som listas där som det skulle kunna vara är Potamogeton pectinatus, och jag tycker inte bladen stämmer. Kan vara nån hybrid eller lokalform, förstås, men tills nån kommer med ett bättre förslag antar jag att min växt är Potamogeton obtusifolius.

          Inventeringen listar en kransalg, Chara aspera (borsträfse), så antagligen är det den kransalg som växte bland mina "mysterie-vattenväxter" (syns på första bilden). Jag tog några skott av den också, men den har nog ännu sämre odds, och den var ärligt talat inte heller alls lika snygg som den klargröna Potamogeton'en.
          Senast redigerad av Azur; 27 August 2007, 17:10.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • harbard
            • July 2002
            • 1085

            #6
            Har du uteslutit att det är någon lånkeart,t.ex sommarlånke?:

            Bildar frodiga bestånd där bladen i ytan ser lite annorlunda ut undervattensbladen:

            (liknar väl ditt foto: http://mikes-machine.mine.nu/Aquatic...1_DSC_1720.JPG ).
            Närbild på en annan lånkeart: http://www.biopix.nl/Photo.asp?Photo...aksterrenkroos

            <<<(^:>*
            Aquaflora länksamling Alger Bakgrund Miniakvarier Walstad-metoden
            Foder Bananflugor Guppy Killi Fiskrum Akvaristisk startportal Småkryp

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Harbard, där satt den!
              Helt klart är det en Lånke (släktet Callitriche)!

              Jag hade aldrig ens hört talas om Lånkar, utan gick igenom allt som listades under "vattenväxter" i Virtuella floran, plus kollade vad inventeringen i Edsviken hittade. Och där kom jag snett.

              Två saker gör att jag är rätt övertygad om att det är en Callitriche och inte en Potamogeton: ytblads-rosetten (de Potamogeton som ser ut så här sägs inte ha några särskilda ytblad), och att bladspetsarna är svagt urnupna.

              Tackåbock!


              EDIT: Och titta där - Dikeslånke var nästa växt jag tänkt fråga om!
              Senast redigerad av Azur; 28 August 2007, 10:32.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • landstrykeren
                • July 2006
                • 440

                #8
                Hur går det med lånken? Tror faktiskt att det var en sån växt jag plockade i Österdalälven idag.

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Som jag tror jag sa så är det mycket få växter som trivs i mina kar, och det visade sig att lånke inte var en av dem. Jag har fortfarande några stänglar som lever, men de ser bedrövliga ut.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • landstrykeren
                    • July 2006
                    • 440

                    #10
                    Då kanske det går bättre för mig då. Använde du växtnäring tex PMDD?

                    Kommentar

                    • Krax
                      • December 2005
                      • 1329

                      #11
                      Min lånke (höstlånke med smalare blad och frön med vingar) lever fortfarande i mitt kar. Växer inte mycket men jag har inte tappat hoppet än. Det kan ta tid att få igång dem.

                      Fotot liknar absolut lånke men vilken art det är vågar jag inte säga. De är svåra att artbestämma.


                      Det är typiskt för lånke att ha väldigt kort mellan bladparen i toppen så att det blir en ytblads-rosett och urnupna bladspetsar. Potamogeton ser helt annorlunda ut. Bladen sitter inte parvis. De har parallella nerver och nästan alltid snärp (brun "hinna" mellan blad och stjälk).

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #12
                        Enda växtnäringen jag använder är TMG (inte TMG+).
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...