PMDD, Snabbsvar tack!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pingvin93
    • July 2007
    • 67

    PMDD, Snabbsvar tack!

    Hej!

    Går det att blanda med vanligt kranvatten fast det står att man ska använda destillerat vatten?
    Ger det samma effekt mot växterna.
    Svar så fort som möjligt tack, jag väntar på svar precis nu!
    ER IC
  • Loelle
    • July 2007
    • 623

    #2
    Ursprungligen postat av pingvin93
    Hej!

    Går det att blanda med vanligt kranvatten fast det står att man ska använda destillerat vatten?
    Ger det samma effekt mot växterna.
    Svar så fort som möjligt tack, jag väntar på svar precis nu!
    Jag skulle inte chansa eftersom det står att man ska ha dest. vatten i en av flaskorna. Det är inte alls svårt att få tag på utan finns att köpa i varenda mack. Så kallat batterivatten.
    Lelle
    "I de mörkaste vatten simmar en ulv i fårakläder"

    Kommentar

    • maria_
      • March 2007
      • 2867

      #3
      Jag frågade när jag köpte pmdd.. Han sa att man kunde koka vanligt vatten i 20 minuter i stället..
      Med vänlig hälsning,
      hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

      Kommentar

      • Loelle
        • July 2007
        • 623

        #4
        Ursprungligen postat av maria_
        Jag frågade när jag köpte pmdd.. Han sa att man kunde koka vanligt vatten i 20 minuter i stället..
        Smart! Sa h*n varför det inte är bra med kranvatten? *nyfiken*
        Lelle
        "I de mörkaste vatten simmar en ulv i fårakläder"

        Kommentar

        • peterhaack
          • November 2004
          • 1752

          #5
          Ja det fungerar med, koktvatten det är gjort en test med detta på på plantswap och det är minst likabra med koktvatten som destilerat vatten...

          Och ja det var jag som sa det med koktvatten..
          Siten där alla plantor växer PlantSwap!

          Kommentar

          • Guest

            #6
            Ursprungligen postat av maria_
            Jag frågade när jag köpte pmdd.. Han sa att man kunde koka vanligt vatten i 20 minuter i stället..
            Nej detta blir inte destillerat...

            Att du ska ha destillerat vatten har inget att göra med den akuta kvaliteten på PMDD. Vill du göda i dag så kan du blanda för dagen med vanligt kranvatten...

            Kommentar

            • peterhaack
              • November 2004
              • 1752

              #7


              Bilder och tabeller syns nog inte med mindre man e reggad men ni får en hint om vad som är bäst i tråden...

              Och nej kokt vatten är inte destilerat men det är steriliserat(nästan) och det är de få algföreningar som finns i våra ledningar som man vill få bort och det kan man göra genom att koka vatten länge under lock...
              Detta helst då det kommit fram att NutriSi gärna bildar "mögel" eller som tråden med visar att det är mer trådalgsliknade grejer som kommer fram i burken efter ett tag.

              Man kan även förvara det svalt och mörkt då håller man borta en dela av detta med.
              Senast redigerad av peterhaack; 26 August 2007, 23:20.
              Siten där alla plantor växer PlantSwap!

              Kommentar

              • pingvin93
                • July 2007
                • 67

                #8
                Vad är det som blir sämre när man använder kranvatten istället då?
                ER IC

                Kommentar

                • pingvin93
                  • July 2007
                  • 67

                  #9
                  Alltså när man inte kokar vattnet.
                  ER IC

                  Kommentar

                  • Guest

                    #10
                    Ursprungligen postat av pingvin93
                    Vad är det som blir sämre när man använder kranvatten istället då?
                    Precis som "mäster" Peter svarade..
                    Förvaringsmässigt...
                    Du kan blanda för dagen som jag skrev med vanligt kranvatten.
                    Men ska du förvara det, så blir det bäst med kokat/desillerat vatten.
                    Om du även förvarar det mörkt o svalt, så blir det ännu bättre...
                    Följ länken Peter postade o kolla testet!
                    Senast redigerad av Gäst; 26 August 2007, 23:26.

                    Kommentar

                    • pingvin93
                      • July 2007
                      • 67

                      #11
                      Så om man blandar NutriSi och kranvatten(ej kokad vatten) sedan in i akvariet, så skulle det inte vara några helst stora problem.
                      ER IC

                      Kommentar

                      • Guest

                        #12
                        Ursprungligen postat av pingvin93
                        Så om man blandar NutriSi och kranvatten(ej kokad vatten) sedan in i akvariet, så skulle det inte vara några helst stora problem.
                        Nej inga problem...

                        Kommentar

                        • pingvin93
                          • July 2007
                          • 67

                          #13
                          Men om man nu förvarade det en längre tid, skulle det gå bättre att förvara den i kylen? mörkt?
                          ER IC

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #14
                            Ja det ser du ju i testet som Peter länkade till - det effektivaste är att förvara det i kylen.

                            Det är inte bra att blanda nutrisi med kranvatten med högt pH (som nästan alla kranvatten har), isåfall är det bättre att göra vattenbytet och vänta en dag tills pH:t gått ner och stabiliserat sig och sedan ta en behållare med lite kranvatten och blanda ut med den mängd nutrisi man ska dosera - jag själv doserar torrt rakt ner i akvariet dagen efter vattenbytet.

                            Syftet att dosera och blanda ut NutriSi med vatten med ett lägre pH är att kelatet inte ska denaturera som det så fint kallas, dvs bli obrukbart.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            Arbetssätt...