Stora alg problem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Eka
    • March 2005
    • 15

    Stora alg problem

    Jag har mega problem med alger, hur kan jag bli av med dom?
    Karet är ett 540 med 6st aquarelle rör och biltema sand som botten.
    Jag har anubias,svärdplanta,vattenpest och cabomba i karet.
    Co2 och pmdd används.
    50%vattenbyte var 10dag,gödning vid vtb och dag5.
    Snålt med fisk och lite mat.
    Kranvattnet ligger runt 8ph 5kh, i karet ligger ph 6,8 det bubblar men tillväxten är mycket klen.

    Vad kan orsaka alla alger??

    Mvh Henke.
    Bifogade filer
  • 3 guppy
    • February 2007
    • 2068

    #2
    Ajajaj...
    börjar med att tvätta rutan med en trasa (utan diskmedel) och många vatten byten.
    Häll även i så kallat *Bakteriemedel* som bekämpar det.

    Ta upp och gör ren/släng växterna som drabbats hårdast.

    köp sedan ett gäng malar.

    Kommentar

    • drd
      • March 2004
      • 5586

      #3
      Du kanske har tänt för många timmar oxå....
      ________________________________________________

      Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Hur mycket PMDD doserar du och hur ofta? Toffsalger tyder på ryckig CO2-tillförsel.
        EDIT: Detta var mitt 10000:e inlägg. =)
        Senast redigerad av defdac; 29 August 2007, 08:22.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Eka
          • March 2005
          • 15

          #5
          Ljuset är tänt i 12 timmar.
          Pmdd 2ggr på 10 dagar, 50ml av varje flaska.
          Co2 på tub, magnetventilen är kopplad med ljustimern.

          Kommentar

          • Makasu
            • June 2004
            • 400

            #6
            Några tips: Minska ljuset till 8-9h. Släng ut/klipp ner de växter som är mest angripna. Skaffa nya snabbväxande (vattenpest funkar bra). Försök justera utblåset så att det skapar mer ytrörelse.
            /Makasu

            http://green.colorize.net/

            Kommentar

            • Eka
              • March 2005
              • 15

              #7
              ok ljuset ner till 9h. alla växter är angripna av alger, så ska jag klippa blir det inte mycket kvar.
              ytrörelsen har jag löst med ett långt strilrör längs bakrutan, 5cm ner 45grader upp

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13127

                #8
                du kan gnugga och dra dän så mycket du orkar sen filtrera vattnet med en kraftig pump och filtervadd för att få bort algerna du skrapat bort, för att förhindra spridning av algerna!
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Makasu
                  • June 2004
                  • 400

                  #9
                  Hmm, personligen tror jag inte det går att rädda de där växterna. Du kan ju alltid testa att behålla de dyra/storbladiga och se om de mår bättre när du fått in friska snabbväxande växter.
                  /Makasu

                  http://green.colorize.net/

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Vad har du för typ av reflektorer? Är det 6x36 watt?

                    För att bli av med algerna föreslår jag en dubbeldosering EasyCarbo direkt efter vattenbyte och isamband med matning av fiskarna - samt vänta en dag med PMDD-doseringen eller tills att pH:t sjunkit till de 6,8 du anger.

                    Jag själv kör med samma placering på strilröret, funkar fint. Hur ser ditt filter ut? Testa att spola rent det mellan varje vattenbyte - syftet är att hålla nere allt syreslukande bös till ett minimum.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • Eka
                      • March 2005
                      • 15

                      #11
                      Det är 6x36 och inga reflektorer. Filtret är ett 2080 eheim.
                      Om jag spolar rent filtret vid varje vtb, blir det inte sämre då?
                      Kan det vara något med bottenmatrialet. Har inte rört i det på ca två år mer än sugit upp böset på toppen.

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        Det är 6x36 och inga reflektorer.
                        Oekonomiskt, men framförallt får du inte riktigt tillräcklig stuns i ljuset. Där tror jag ditt största problem är för tillfället faktiskt.

                        Om du lägger på halvbra reflektorer på alla dina rör så kommer du upp i en vettig växtakvarienivå (runt 120 mmol/m2 PUR), just nu har du teoretiskt runt 50..

                        Om jag spolar rent filtret vid varje vtb, blir det inte sämre då?
                        Du har så mycket växter att dom sannolikt strippar vartenda uns ammonium dom får tag på, så även om den biologiska filrteringen får sig ett litet hugg varje avspolning så är det främst det syreslukande böset du blir av med.

                        Krånglande syrenivåer triggar alger.

                        Kan det vara något med bottenmatrialet. Har inte rört i det på ca två år mer än sugit upp böset på toppen.
                        Det kan nog också sluka en del syre, du kan ju luckra upp gruset lite med fingrarna medans du har häverten i samma hand.
                        Men det kommer inte göra att växterna stannar i växten.

                        PMDD är på plats, CO2 är på plats - så det är bara ljuset kvar. Du har inte direkt kristallklar vattenyta och utan reflektorer kommer inte många procent av rörens ljus 90 grader mot ytan.

                        Jag skulle hänge mig åt en hel del ljusoptimering - reflektorer, skrubba rent täckglas/rör och eventuellt skaffa en Hagen ytsug.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • Eka
                          • March 2005
                          • 15

                          #13
                          någon som kan tipsa om bra reflektorer till t8 rör??

                          Kommentar

                          • obpean
                            • March 2007
                            • 14

                            #14
                            ljuset, algätare,gör rent, skaffa nya växter, algkiller
                            Dont Worry,be..

                            Kommentar

                            • Fiskius
                              • August 2006
                              • 61

                              #15
                              Jag hade/har även också stora problem med just toffsalger och trådalger. Som sagt toffsalger beror på ryckig Co2-nivå. Jag gör just nu 30-25% vattenbyte var 7:e dag. tar bort hårt angripna blad/växter. Lägger även vattenbytet så de är släckt när jag är färdig. Ljuset gör även en del, Jag "fuskade" lite och istället för att köpa reflektorer klädde jag mitt lock/ramp i aluminumfolie. Funkar alldeles utmärk faktist. Och till sist skaffade Black Molly som knaprar friskt på toffs- och trådalgerna.
                              Jag vill ju bara mina fiskar väl !

                              Kommentar

                              Arbetssätt...