Mandelblad?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Boki
    • December 2006
    • 128

    Mandelblad?

    Är det någon som kan förklara allt om Mandelblad?
    Mvh Boki / 180L Malawis
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Jag googlade på svenska sidor om mandelblad och det började pratas om mandelblad för max 2 år sen på svenska internet och det finns ingen svensk sida/artikel som tar upp mandelblad. Du kommer kunna hitta sporadiska inlägg på vissa forum där folk frågar men inte får några direkt givande svar.

    Det jag lyckades få fram var följande:

    1) Mandelblad fungerar som torv, dvs sänker ph:t osv.
    2) Precis som torv har olika kvalitet har mandelblad olika kvalitet - dvs man måste själv mäta hur mycket mandelblad man ska använda om man vill nå ett visst pH. Det kommer skifta från batch till batch.
    3) Mandelbladen pH-sänkande verkan tar snabbt slut - de håller max 2 veckor.
    4) Punkt 3 gör mandelblad ohyggligt oekonomiska om det enda man vill göra är att sänka pH och få färgat vatten.
    5) Många fiskar verkar gilla mandelblad, så även om deras kemiska förmåga snabbt avtar så kan dom ändå ha en positiv effekt på fiskarnas beteende långt efteråt.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • MagicFingers
      • November 2003
      • 3136

      #3
      Ursprungligen postat av defdac
      Jag googlade på svenska sidor om mandelblad och det började pratas om mandelblad för max 2 år sen på svenska internet och det finns ingen svensk sida/artikel som tar upp mandelblad. Du kommer kunna hitta sporadiska inlägg på vissa forum där folk frågar men inte får några direkt givande svar.

      Det jag lyckades få fram var följande:

      1) Mandelblad fungerar som torv, dvs sänker ph:t osv.
      2) Precis som torv har olika kvalitet har mandelblad olika kvalitet - dvs man måste själv mäta hur mycket mandelblad man ska använda om man vill nå ett visst pH. Det kommer skifta från batch till batch.
      3) Mandelbladen pH-sänkande verkan tar snabbt slut - de håller max 2 veckor.
      4) Punkt 3 gör mandelblad ohyggligt oekonomiska om det enda man vill göra är att sänka pH och få färgat vatten.
      5) Många fiskar verkar gilla mandelblad, så även om deras kemiska förmåga snabbt avtar så kan dom ändå ha en positiv effekt på fiskarnas beteende långt efteråt.
      Mandelblad är stoooooora blad , jag har köpt ett som skall te mina räkor tänkte jag... (se bild)
      Bifogade filer
      Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

      Nunc Est Bibendum

      Kommentar

      • Vic
        • November 2006
        • 1533

        #4
        Ursprungligen postat av MagicFingers
        Mandelblad är stoooooora blad , jag har köpt ett som skall te mina räkor tänkte jag... (se bild)
        Oh herre!
        Jag förväntade mig 3-4 cm
        Mvh Viktor


        Apistogramma för hela slanten!

        Kommentar

        • legob
          • May 2007
          • 642

          #5
          Söker man på Terminalia capatta hittar man mängder. Som t.ex. denna för oss svenskar trevliga länk eftersom det var Linné som namngav den: http://www.nrm.se/forskningochsamlin...980005167.html

          Kommentar

          • MagicFingers
            • November 2003
            • 3136

            #6
            Ursprungligen postat av legob
            Söker man på Terminalia capatta hittar man mängder. Som t.ex. denna för oss svenskar trevliga länk eftersom det var Linné som namngav den: http://www.nrm.se/forskningochsamlin...980005167.html
            känns som mitt blad é lite frächare
            Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

            Nunc Est Bibendum

            Kommentar

            Arbetssätt...