Alg problem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dejvans
    • July 2007
    • 2

    Alg problem

    Hur får jag bort bruna äckliga alger som sätter sig på rutorna och allt annat?

    Jag gör rent mitt 300 L kar 1 gång i veckan. byter även vatten då 1/3.

    Vad kan man göra?

    Är väldigt tacksam för svar.

    MVH

    Dejvan
  • Danne och Anzo
    • May 2007
    • 509

    #2
    Någon form av algätande mal borde kunna hjälpa dig att få stopp på det. Det stod inte vad du har för fiskar i karet så det är svårt att rekomendera någon tyvärr. Har också för mig att det finns filter med UV-ljus som hjälper till att bekämpa alger men jag är inte säker på om jag förstått det rätt.
    600 Liters Malawi
    129 Liter Saltvatten

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13110

      #3
      Ursprungligen postat av Dejvans
      Hur får jag bort bruna äckliga alger som sätter sig på rutorna och allt annat?

      Jag gör rent mitt 300 L kar 1 gång i veckan. byter även vatten då 1/3.

      Vad kan man göra?

      Är väldigt tacksam för svar.

      MVH

      Dejvan
      det är tecken på dålig bioligisk balans så jag tror att du ska dra ner lite på vattenbytena till ca. 10% i veckan ett tag och låta kvävecyceln komma igång ordentligt samt vara snål med maten!
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • toccata
        • January 2004
        • 1238

        #4
        När du säger "gör rent" - hur menar du då? Man behöver/ska inte göra rent i ett akvarium. Gör man det dödar man en massa nyttobakterier, det blir instabila bakterienivåer och algerna breder ut sig. Varje gång man gör rent för mycket blir det som en nystart för akvariet.

        Filtret ska du inte göra rent, dvs, när det är extremt skitigt så att du märker att vattenflödet är sämre: då tar man ut det och kramar ur filterdelen i en hink med gammalt akvarievatten. Sen sätter man tillbaka det igen, då dör inga viktiga bakterier.

        Och sanden i botten ska du inte heller göra rent... det enda du kan göra är att suga upp det allra översta, det du stör dig mest på. Det andra ska ligga kvar. Sen kommer all skit brytas ner jättesnabbt av bakterier.

        Jag tror att det är din rengöring som gör att algerna breder ut sig. Men det kan också vara att du matar för mycket, har för mycket ljus för lång tid, eller att du har för höga halter av näringsämnen i akvariet (tex. för mycket fisk eller för mycket växtgödning om du använder sådant).

        Men fortsätt att byta 1/3 i veckan, samt ta bort alger från rutorna (man vill ju se fiskarna). Och sen köp en passande algätande fisk. Det är dock inte säkert att fisken vill äta de alger du stör dig mest på....
        / Ebba

        Kommentar

        Arbetssätt...