Tank of the Month

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BluesBoy
    • January 2004
    • 2559

    Tank of the Month

    Nå, vad tycker ni om månadens växtburk på APC?


    Finns lite mer foton i en annan tråd (med sämre kvalité) ett par veckor tidigare:


    Edit: Länk till endast fotot:
    BluesBoy
    http://www.bluesboy.se
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Jätteläckert! För att inte tala om hur bra fotografen lyckats med färger och ljussättning i bilden!!! (Läser man tråden så framgår det att han anlitat en fotograf för att ta bilden, och tittar man på bildens meta-data så ser man att den är tagen med en digital fullformatskamera(!); P25 från Phase One)...

    Det lite förhistoriska utseendet på tuvorna med Blyxa Japonica gör en bra helhetsbild tillsammans med mattan av HC.

    Tittar man på övriga foton så tycker jag att han hade kunnat gömma utrustningen lite bättre än så, men det är ju en avvägning mellan vad som är snyggt resp praktiskt...

    (Apropå praktiskt; hur länge håller sig hans (eller er) riccia egentligen? Min riccia har för vana att lossna och flyta upp i stora sjok efter någon månad.)
    Senast redigerad av petnym; 23 August 2007, 13:28.
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • Makasu
      • June 2004
      • 400

      #3
      Agreed! Helt otroligt.
      /Makasu

      http://green.colorize.net/

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Jag tyckte först det såg ut som det var flitigt utnyttjande av burn-toolet i photoshop, men efter lite analyser tror jag faktiskt han helt enkelt bara lyckats med en ganska enastående ljussättning..

        Supersnyggt. 7 års övning ger resultat tydligen.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • petnym
          • May 2002
          • 5028

          #5
          Ursprungligen postat av defdac
          Jag tyckte först det såg ut som det var flitigt utnyttjande av burn-toolet i photoshop, men efter lite analyser tror jag faktiskt han helt enkelt bara lyckats med en ganska enastående ljussättning..
          Om utveckligen går mot att man anlitar en proffessionell studiofotograf med storformatskamera och studioblixtar (som han gjort) för att ha en chans i ADA och AGA's tävlingar så gillar jag det nog inte, även om resultatet i detta fall är fantastiskt.
          Gräset är grönare på andra sidan glaset...
          Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
          Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

          Kommentar

          • hambli
            • December 2004
            • 508

            #6
            otroligt snyggt kar.
            är det någon som vet vad är det för marktäckande växt han kör med?
            Senast redigerad av hambli; 23 August 2007, 14:05.

            Kommentar

            • BluesBoy
              • January 2004
              • 2559

              #7
              Ursprungligen postat av petnym
              Om utveckligen går mot att man anlitar en proffessionell studiofotograf med storformatskamera och studioblixtar (som han gjort) för att ha en chans i ADA och AGA's tävlingar så gillar jag det nog inte, även om resultatet i detta fall är fantastiskt.
              Jag vet inte vilket ben jag ska stå på. Det vore ju samtidigt synd om det finns riktigt duktiga växtakvarister med burkar i världsklass som inte är ett dugg intresserade av att fota. Då skulle det kanske vara försvarbart att låta någon göra jobbet så burken kommer till sin fulla rätt publicerat s.a.s.
              Att vara tvungen att göra det för att ha en chans i tävlingen vore synd men tror du inte själva karet spelar en större roll vid bedömningen?
              BluesBoy
              http://www.bluesboy.se

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Jo det gör det nog, men det står uttryckligen att det blir lättare för domarna att bedöma en välfotograferad burk i ADA-katalogen.

                Jag tycker det ofta är charmigast att få se ett akvarium i ett isometriskt perspektiv hur det gör sig i rummet med originalbelysningen. En riggad setup som ovan gör varken från eller till på det sättet. Hade han kört med sin vanliga MH-belysning och haft en halvbra kamera så hade det säkerligen räckt bra.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • Pegrasus
                  • March 2007
                  • 455

                  #9
                  Bugar ödmjukt inför det karet! Måste köpa hus så att man får plats med allt man vill ha. Det är livsfarligt att titta på såna bilder...
                  Jag behöver inte inledas i frestelse, jag kan gå själv!

                  Kommentar

                  • petnym
                    • May 2002
                    • 5028

                    #10
                    Ursprungligen postat av BluesBoy
                    Jag vet inte vilket ben jag ska stå på. Det vore ju samtidigt synd om det finns riktigt duktiga växtakvarister med burkar i världsklass som inte är ett dugg intresserade av att fota. Då skulle det kanske vara försvarbart att låta någon göra jobbet så burken kommer till sin fulla rätt publicerat s.a.s.
                    Att vara tvungen att göra det för att ha en chans i tävlingen vore synd men tror du inte själva karet spelar en större roll vid bedömningen?
                    Nej, det går ju inte att skapa något rättvist regelverk kring det... Vi kan nog bara konstatera att tävlingarna mognat ifrån sin fas där glada amatörer hade en chans att vinna. Nu krävs det idogt arbete likt elitidrottsmännens för att ha en chans.
                    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                    Kommentar

                    • Guppy_nisse
                      • April 2003
                      • 641

                      #11
                      Kanske får starta en svensk version av "Aqua Scaping" eller vad tusan det heter... Så kanske man kan ha en chans.. Utan att behöva bli en elitidrottare som du säger Peter.......
                      //Tobias
                      DIY Is The Shit!
                      Projekt "Multimediabaljan": Projekttråd - Fisk I Baljan!

                      Kommentar

                      • Makasu
                        • June 2004
                        • 400

                        #12
                        Appropå riccian, så funkar det bra för mig om man helt enklt klipper ner den ordentligt varje vecka.
                        /Makasu

                        http://green.colorize.net/

                        Kommentar

                        • petnym
                          • May 2002
                          • 5028

                          #13
                          Efter att ha sett detta akvarium ser plötsligt alla ens egna akvariefoton så fula ut... :|
                          Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                          Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                          Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                          Kommentar

                          • Makasu
                            • June 2004
                            • 400

                            #14
                            Hehe, vi får starta en tråd med foto-experiement Jag undrar hur han ljussatt det. Känns som han har remoteblixtar uppe vänster och höger...
                            /Makasu

                            http://green.colorize.net/

                            Kommentar

                            • Skiren
                              • December 2005
                              • 749

                              #15
                              om man kollar länkarna så finns det fler bilder med hur han ljussatt osv.

                              Tror ni en froffsfotograf tom kan få min risiga setup att se bra ut
                              http://skiren.blogspot.com

                              Kommentar

                              Arbetssätt...