idéer och frågor angående planteringen av mitt 1020-kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mediabrus
    • October 2005
    • 80

    idéer och frågor angående planteringen av mitt 1020-kar

    Jag har lite idéer inför planteringen av vårt 1020-kar som jag vill ventilera. (denna tråd finns även på www.umea.akvarieforening.se och www.ciklid.se för utökade chanser för svar)

    Växterna kommer att vara Cryptocoryne ciliata, Cryptocoryne wendtii 'Mi Oya', Bacopa monnieri samt Nymphaea lotus (zenkeri) eller stellata. Alla dessa växter lär tåla en viss salthalt.

    Bottenmaterialet kommer att bestå av en blandning av blästersand och sjösten.

    Belysningen kommer att variera under dagen. Som mest sex stycken (Aquarelle och Powerglo) 36 Watt samt eventuellt något 20 Watt (Grolux) över mer ljuskrävande arter. Självklart med reflektorer och utan täckglas för ökad ljusmängd. Belysningstid ungefär tolv timmar om dagen.

    Gödning med PMDD. I framtiden också CO2. Vattenbyten cirka 20% i veckan. Salthalt ungefär 1.002 men jag börjar med 1.001 för att sakta öka. pH kommer att ligga där det hamnar då ingen av fiskarna jag ska ha är särskilt brydd av sig. Vi har högt pH här uppe men det kommer att sänkas med rötterna samt den framtida CO2-gödningen. Temperatur ca 23-24 grader. Cirkulation 6450 liter/timmen utslaget på två cirkulationspumpar och ett ytterfilter. Insugen kommer att spridas längs hela karet medan utblåset kommer att komma från ett och samma håll (från vänster) men på olika djup.

    Övrig inredning är ett par stora mangroverötter samt rundade stenar i olika storlek som matchar Aquarium Münster-bakgrunden.

    Fiskarna är i huvudsak fem tigerfiskar (Datnoides microlepis) och sex Markely (Paratilapia polleni) vilka ska äta som hästar. Några Synodontis och praktbotior kommer även att gå i karet. Likaså ett tiotal äppelsnäckor.

    Detta var grundfaktan, nu till idéerna...

    Eftersom Cryptocoryner är kända för att vara lite krävande vad det gäller bottenvärme och cirkulation underar jag på att koppla utblåset från en av pumparna till en perforerad slang som läggs ut längs botten, under sanden. På så sätt borde rötterna syresättas och hållas varma på ett smidigt sätt. Men blir cirkulationen må hända allt för stark om man kör 2400 liter i timmen (minus en hel del då det filtreras genom mängder av filtermattekuber)? Hur små och hur många hål bör jag göra i slangen?

    För att hålla en bra näringstillförsel för rötterna funderar jag på om man ska bottengöda med långtidsverkande gödning. Har läst i lite olika böcker om att man kan rulla lera i små kulor och låta dessa torka varpå man trycker ner dem i botten kring växterna. Det finns även färdiga kulor att köpa i affär men antagligen till hutlösa priser. Vad ska man använda för lera och var får man tag på det (i Umeå)?

    För att ytterligare gödsla Nymphaean så funderar jag på att plantera dem i torvkrukor som perforerats för syretillförseln och även där lite lera. Är det en bra idé?

    Hur tjockt lager med sand/sjösten bör jag ha? Jag funderar på att göra en terrass med den ena roten liggandes på botten som skiljer av de två Cryptocorynerna. Bakom roten kommer sandlagret vara tjockare än framför och där kommer Cryptocoryne ciliata att stå. En liknande terrass kommer att göras vid gränsen Cryptocoryne wendtii och den växtfria zonen.

    Bacopa och Nymphaea kommer att växa på lite olika ställen för att bryta av Cryptocorynerna.

    Det var säkert fler idéer och frågor jag hade men de har jag glömt just i skrivande stund. Har ni svar på mina frågor, andra idéer och synpunkter - skriv!
    http://www.brackvattensakvariet.se
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Jag har varken bottengödning, bottenvärme eller bra cirkulation men cryptocorynerna växer på bra ändå.

    Jag skulle inte börja med en massa botten cirkulation som säkerligen kan ställa till en massa problem bara för cryptens skull.

    Crypts tycker jag själv i regel är rätt lätta bara man inte låter sig luras av ev initiala problem (sk. Cryptocoryne-sjukan), dom tar sig bara man håller sig kall.

    Visst dom som odlar crypts emerst förespråkar ofta bottenvärme men varför krångla i ett kar om det går (lika bra?) utan.
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • BluesBoy
      • January 2004
      • 2559

      #3
      Eftersom du har valt att köra med PMDD och i förlängningen även CO2 skulle jag inte heller valt att joxa med bottenvärme, krukor, torv eller separat cirkulation.
      Jag skulle skruva upp temperaturen en gnutta från dina planerade 23-24 grader och se till att bottensedimentet inte blir för hårt packat. Ljuset, den cirkulation du får i hela burken och näring från PMDD räcker gott för att få Cryptisar att må prima.

      Frågan är bara om inte dina planerade monsterfiskar kommer sluka plantorna hela och spotta ut rötterna som mellanmål...
      BluesBoy
      http://www.bluesboy.se

      Kommentar

      • petnym
        • May 2002
        • 5028

        #4
        Bluesboy: Tror du verkligen de lämnar rötterna? (retorisk fråga)

        Cryptocorynerna kommer nog att trivas men skippa Eustralis stellatan som kommer tycka det är för svagt ljus.
        Senast redigerad av petnym; 22 August 2007, 10:53.
        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Lera och bottencirkulation blir säkerligen ingen hit.

          Myten att Crypts gillar bottenvärme och bottencirulation tror jag kommer ifrån folk som odlat Crypts enbart med bottengödning vilket tvingar dom att snabbt sprida sina rötter ijakt på ny näring när en zon är strippad. Bottenvärme och bottencirkulation gör att bottengödningen blir vattengödning därmed en förnyelsebar näringskälla.

          Som BluesBoy redan sagt så försvinner det kravet helt med PMDD.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          Arbetssätt...