Algerna är envisa, hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MattiasL
    • September 2006
    • 1479

    Algerna är envisa, hjälp!

    Hej. Jag har nu följt algråden här på zoopet och minskat ned med vattenbytena. Har nu inte bytt vatten på 1 månad.
    Jag har haft problem med trådalger men nu kommer också penselalger på lavastenarna vilket inte tidigare funnits. Lite gröna och svarta punktalger här och var.
    Framförallt oroar mig de fula penselalgerna!

    Akvarium 170 liter
    Belysningstid 10h Juwel Lysrör med reflektor
    Moderat med fisk och försiktig matning.
    Pmdd fulldos en gång per vecka.

    Algätande fisk 5 Black Molly (fler på tillväxt), en siames, fyra otocinklus och en liten gröning.

    Gott om växter bla vattenpest.

    Mätvärden 0.1 Nitrit (inte haft förut)
    40 ppm Nitrat
    3ppm Fostfat.

    Mycket tacksam för tips!
    Qui audet adipiscitur!
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Ge det några månader till, prickalger är ett gott tecken. Toffsalger hatar stabilitet så fortsätter du med minimalt med vattenbyten kommer dom garanterat försvinna.

    Detta förutsätter att du har ett växtakvarium såklart (tätt med växter), annars är det inte bra att sluta göra vattenbyten...
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • MattiasL
      • September 2006
      • 1479

      #3
      Vad tror du om nitriten som uppkommit? Det har jag inte förut sett. Fiskarna tycks dock må bra.
      Qui audet adipiscitur!

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Det skulle isåfall innebära att ditt filter och dina växter var döda =) Mätfel alltså..
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • MattiasL
          • September 2006
          • 1479

          #5
          Ja, kanske det. Använder Saliferts testkit. Väl inkört akvarium med förfilter som rensas varje vecka.
          Det lustiga är att penselalgerna dyker upp nu när det borde vara stabilare co2 värden utan eller med minimala vattenbyten.
          Senast redigerad av MattiasL; 22 August 2007, 08:10.
          Qui audet adipiscitur!

          Kommentar

          Arbetssätt...