Växtsamling i älven

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Azur
    svarade
    Ja, om du har fått bilderna ordentligt artbestämda så tycker jag du skall skicka in dem. Virtuella floran uppdateras kontinuerligt, och jag är säker på att de gärna tar emot bra bilder på välidentifierade växter.

    Lämna en kommentar:


  • sigges
    svarade
    Azur ville du att jag skickar in bilder till Virituella floran,? Var där å kikade lite men hittar inget om att kunna skicka dit bilder.

    Sigge

    Lämna en kommentar:


  • peterhaack
    svarade
    Ursprungligen postat av Azur
    OK, stopp&belägg, jag är osäker på vems foton som är vems nu, men jag pratar alltså om bilderna Peterhaack lade ut.

    Bilderna tillhör Sigge och ingen annan jag la ut dem på min server för att alla skulle få del av dem(tur var gick Sigge med på detta haha)

    så Sigge skicka indina bilder dit Azur vill ha att dem skall synas så får vi en bättre "bild" av vår flora =O))

    Lämna en kommentar:


  • sigges
    svarade
    Ok, det var jag som la ut dessa via länk. Men Peter e en hyvens kille å flyttade dessa för mig.

    Sigge

    Lämna en kommentar:


  • Azur
    svarade
    OK, stopp&belägg, jag är osäker på vems foton som är vems nu, men jag pratar alltså om bilderna Peterhaack lade ut.
    Senast redigerad av Azur; 19 August 2007, 21:54.

    Lämna en kommentar:


  • sigges
    svarade
    Azur menar du att jag skulle skicka iväg bilderna?
    De jag har tagit å frågat om?

    Sigge

    Lämna en kommentar:


  • Jonaflax
    svarade
    Nej, bilderna jag länkade till hittade jag när jag surfade runt och letade. Kan inte ta åt mig äran för dem

    Lämna en kommentar:


  • Azur
    svarade
    Tackar!

    1) Verkar vara Trubbpilblad (Sagittaria natans)

    2) Jag har sett den där flera gånger men aldrig fått riktigt klargjort vad det är.

    3) Som ovan.

    Det är rätt roligt att kolla efter akvarieväxter under fisketripparna, och nu i sommar har jag hittat två arter vattenbläddra, blommande dyblad, kransalger, vattenaloe, notblomster, och enorma mängder vattenblink.


    @Jonaflax: Fina bilder; om du kan få växterna identifierade skulle du kunna sända bilderna till virtuella floran, de har rätt sunkiga bilder och nästan aldrig på hur vattenväxterna ser ut under ytan.
    Har du undervattenskamera eller har du fotat genom ytan?
    Senast redigerad av Azur; 19 August 2007, 13:45.

    Lämna en kommentar:


  • peterhaack
    svarade
    hmm nej han har inte glömt att lägga in bilder av ngn anledning kan inte oreggade se bilder men de kan läsa inläggen

    Men jag har tagit mig friheten att lägga hans bilder här..

    Senast redigerad av peterhaack; 19 August 2007, 13:22.

    Lämna en kommentar:


  • Azur
    svarade
    Du har glömt att lägga in bilder...

    Lämna en kommentar:


  • sigges
    svarade
    Vad tros om dessa då?

    http://www.plantswap.se/forum/viewto...1849&highlight=

    Sigge

    Lämna en kommentar:


  • Jonaflax
    svarade
    Ursprungligen postat av Anettejt
    Men funkar det verkligen att ta växter ute o ha i sina kar?
    Vattenpest funkar bra.
    Övrigt är på experimentstadiet för mig.
    Hittar man vilt sådana som nomalt används i akvarier, t ex hornsärv, så bör det ju gå finfint.

    Lämna en kommentar:


  • petnym
    svarade
    Jag tror många av dom börjar tokväxa och därmed bli ganska fula när de kommer ned i varmt akvarievatten. Men det kanske finns en del arter som funkar?

    Lämna en kommentar:


  • Guest
    Gäst svarade
    Men funkar det verkligen att ta växter ute o ha i sina kar?

    Lämna en kommentar:


  • Jonaflax
    svarade
    Skulle kunna vara "hästsvans" Hippuris vulgaris L.

    Mina växer i strömt vatten, men några exemplar hade en lite hårdare överdel som reste sig ur vattnet på ett granliknande vis.

    Skojigt det här

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...