CO2 fråga!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BlupBlup
    • August 2007
    • 29

    CO2 fråga!

    Hejsan!

    Detta kommer nog att låta en aningen dumt men jag tänkte på en sak tidigare idag och jag tänkte fråga er om era tankar kring detta...

    istället för att krångla och fixa co2 aparater varför inte lägga in lite kolsyrat vatten kanske en gång om dan eller varan dag....for dem använder juh H2co3 i kolsyrat vatten vilket består av co2 och H2o...jo jag vet att d låter en aningen skumt...men jag tänkte en stund på det...kolsyra är i H2CO3 för vid låg temperatur...när den kommer up i temp då övergår den till vatten och Co2...

    temperaturen i akvariet kommer att omvandla det till just co2 och h2o...på detta sätt får man juh C02 i karet och växterna kan ta för sig av detta...

    vad tycer ni...does it make any sense

    /Blup! =)
  • BluesBoy
    • January 2004
    • 2559

    #2
    Jodå, det har varit uppe till diskussion tidigare:


    Problemet är att det går åt myyyycket CO2 i ett välplanterat växtkar. Skulle kanske funka i ett litet nanokar men ryckiga nivåer är inget man eftersträvar.
    BluesBoy
    http://www.bluesboy.se

    Kommentar

    • BlupBlup
      • August 2007
      • 29

      #3
      Ursprungligen postat av BluesBoy
      Jodå, det har varit uppe till diskussion tidigare:


      Problemet är att det går åt myyyycket CO2 i ett välplanterat växtkar. Skulle kanske funka i ett litet nanokar men ryckiga nivåer är inget man eftersträvar.

      Gjutet!! då va min ide inte så himla dum..hehe...jag hade en kännsla av att jag kanske va helt ute o cyklade....tack för svaret...jag ska köpa lite kolsyrat vatten imorron...o sen ska växterna få ha lite party party med co2...hehe

      Kommentar

      • BluesBoy
        • January 2004
        • 2559

        #4
        Hehe, glöm bara inte att rapportera hur det går med partyt
        BluesBoy
        http://www.bluesboy.se

        Kommentar

        • Drullputt
          • February 2006
          • 72

          #5
          Jag kör med kolsyrat vatten som jag gjort i sodastreamern till mitt 10 liters växtkar, funkar skitbra, växterna bubblar som tusan

          Kommentar

          • BlupBlup
            • August 2007
            • 29

            #6
            Ursprungligen postat av Drullputt
            Jag kör med kolsyrat vatten som jag gjort i sodastreamern till mitt 10 liters växtkar, funkar skitbra, växterna bubblar som tusan
            najs...jo jag funderar på att köpa lite kolsyrat vatten och börja med det...imorron..(skrev det tidigare men närköpet va stängt så det blir imorron istället =)=)..).fast vilken mängd använder du dig av...jag läste att det va non som hällde 33cl till 100L i veckan...hur gör du...hur ofta tillsätter du det...

            =)
            Senast redigerad av BlupBlup; 19 August 2007, 23:23.

            Kommentar

            • Drullputt
              • February 2006
              • 72

              #7
              Häller i litegrann då och då när ljuset är på, lite besvärligt i längden men det funkar ju så jag fortsätter med det. Om det blir för ojämn tillförsel av koldioxid främjas algerna. Måste även hålla koll på dina fiskar, börjar dom andas snabbt och kippa vid ytan har du tatt i för mycket

              Kommentar

              Arbetssätt...