Identifiering av alger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • toccata
    • January 2004
    • 1238

    Identifiering av alger

    Vi har ganska mycket alger i vårt 110-liters. Jag har endast tagit bort alger som satt sig på glaset, och bryr mig inte så mycket om resten (vi har tre ancistrusar). Pga dåligt vatten i Växjö byter jag inte så mycket vatten i veckan, endast en hink. Detta plus PMDD-gödning, plus matning plus bättre värme/ljusförhållanden under sommaren har väl bidragit till att vi nu fått några nya sorter.....

    Tänkte bara höra VILKA sorter det är jag har.

    Alg 1.) Grön alg som blir som en mjuk "matta" på Anibuas-bladen, dock bara runt 3 mm lång/hög matta som längst.

    Alg 2.) Brun alg som gillar att sitta på stenar, på roten och lite på glaset. Känns hård, kanske kiselalg?

    Alg 3.) Svartaktig alg som bildar täta små tofsar på några få ställen i akvariet (har faktiskt aktivt tagit bort dessa när de kommit.) Troligen tofsalg eller?

    Alg 4.) Mörkbrun/svart alg som bildar långa trådar/fransar på bladens kanter. Se bild 1 nedan!

    Alg 5.) Denna har vi inte haft tidigare! En grön alg som bildar täta klargröna "punkter" på bladen. Se bild 2 nedan!

    Vore jättesnällt om någon berättade vilka alger jag troligtvis har, och vilka förhållanden som gynnar respektive alg. Och om det finns något specifikt som någon av dessa gillar mindre.

    Att mata mindre, ge mindre ljus, byta mer vatten skulle väl kanske funka, men vi matar redan lite, bara typ var tredje dag och på grund av att fiskarna inte mår så bra av Växjös kranvatten vill jag inte göra större byten.
    Gör aldrig rent filtret, i princip. Har kramat ur skiten i lite gammalt vatten några gånger. Har mycket mull och "skit" i akvariet och i sanden. En väldigt bra bakteriekultur som bryter ner all skit direkt.

    Bifogade filer
    / Ebba
  • Maria - Sjöjungfru

    • January 2004
    • 4236

    #2
    Inte helt 100, men gissar på:
    1) Grönalg
    2) Kiselalg brukar vara ganska lätt att gnugga bort, så jag är inte säker här.
    3) Tofsalger
    4) Staghorn
    5) Prickalger
    Maria - Sjöjungfru

    Kommentar

    • toccata
      • January 2004
      • 1238

      #3
      Tack för ditt svar. Då återstår bara frågan om hur jag lyckats få samtliga i mitt kar Antagligen på grund av de gynnsamma näringsförhållandena. Och ändå matar jag inte så mycket. Tror snarare att det är för att jag göder med PMDD utan att byta så mycket vatten (dåligt växjövatten).

      Har säkert ett överskott av näringsämnen då..... kanske borde göra något åt det. Men innan jag gödde med PMDD hade växterna brist på vissa ämnen, och nu ser de finare ut, så jag vågar inte riskera att de börjar må dåligt igen

      vilka av dessa alger gillar ancistrusar? så vitt jag kan se så har de bara ätit av grönalgerna, men inte den stora "mattan" av grönalger utan på andra blad som har gröna alger... kanske är det en annan grön alg, som bara blir som en yta, utan hår...
      / Ebba

      Kommentar

      Arbetssätt...