Mycket ful Anubias

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stoffy34
    • April 2007
    • 882

    Mycket ful Anubias

    hej!

    har fortfarande problem med min Anubias, jag har den fastsatt på en sten med fiskelina

    den är nu mycket ful, täckt av alger, och har missfärgade blad med fula svarta fläckar, och bladen är även gulfärgade, den ser MYCKET tråkig ut

    vad är det för fel?

    mina lysrör är ett Grolux Sylvania fram samt ett Philips Aquarelle baktill

    tips, någon?

    Kristoffer
  • toccata
    • January 2004
    • 1238

    #2
    Jag har mina anubias nerstuckna i sanden. I det ena karet har jag grov engelsk sjösten (cirka 4-5 mm-stenar), dom växer så det knakar. I det andra karet har jag finkornig (0,4 mm) rådasand. Även där växer anubias så det knakar, och där har jag bara vanliga lågenergiglödlampor!

    Jag har inte förstått grejen med att man ska sätta fast anubias på stenar och dylikt. Så länge man inte gräver ner rotstocken under jord, utan endast rötterna, så tror jag faktiskt att de trivs bättre i sanden där det finns mer näring!

    Vad jag menar är: Jag tror inte att dina har brist på ljus, då anubias tycks gilla många typer av ljus. Jag tror snarare att de har näringsbrist... Om jag vore du skulle jag sticka ner rötterna i sanden. Och om det inte hjälper skulle jag börja göda lite, till exempel med PMDD. Om DET inte hjälper, ja då vet jag inte vad som är för fel på dina anubias...

    Att anubias får alger på sig är normalt. De växer långsammare än andra växter... (fast mina får runt 4-5 nya blad i veckan). Även mina har lite alger på bladen men jag tycker inte det gör något, för det kommer nya blad hela tiden. Men algerna tenderar ju att angripa växter som inte mår bra..
    / Ebba

    Kommentar

    • Stoffy34
      • April 2007
      • 882

      #3
      Ursprungligen postat av toccata
      Jag har mina anubias nerstuckna i sanden. I det ena karet har jag grov engelsk sjösten (cirka 4-5 mm-stenar), dom växer så det knakar. I det andra karet har jag finkornig (0,4 mm) rådasand. Även där växer anubias så det knakar, och där har jag bara vanliga lågenergiglödlampor!

      Jag har inte förstått grejen med att man ska sätta fast anubias på stenar och dylikt. Så länge man inte gräver ner rotstocken under jord, utan endast rötterna, så tror jag faktiskt att de trivs bättre i sanden där det finns mer näring!

      Vad jag menar är: Jag tror inte att dina har brist på ljus, då anubias tycks gilla många typer av ljus. Jag tror snarare att de har näringsbrist... Om jag vore du skulle jag sticka ner rötterna i sanden. Och om det inte hjälper skulle jag börja göda lite, till exempel med PMDD. Om DET inte hjälper, ja då vet jag inte vad som är för fel på dina anubias...

      Att anubias får alger på sig är normalt. De växer långsammare än andra växter... (fast mina får runt 4-5 nya blad i veckan). Även mina har lite alger på bladen men jag tycker inte det gör något, för det kommer nya blad hela tiden. Men algerna tenderar ju att angripa växter som inte mår bra..
      Hej!

      tack då vet jag lite mer

      jag har nyligen bytt ut min rådasand mot finkornig Korallsand, tyckte det var snyggare!

      men jag skall prova det som du sagt, att plantera Anubiasen i sanden, så får vi se om det fungerar

      om inte skall jag prova på med gödning

      ha re

      Kristoffer

      Kommentar

      • Stoffy34
        • April 2007
        • 882

        #4
        Ursprungligen postat av toccata
        Jag har mina anubias nerstuckna i sanden. I det ena karet har jag grov engelsk sjösten (cirka 4-5 mm-stenar), dom växer så det knakar. I det andra karet har jag finkornig (0,4 mm) rådasand. Även där växer anubias så det knakar, och där har jag bara vanliga lågenergiglödlampor!

        Jag har inte förstått grejen med att man ska sätta fast anubias på stenar och dylikt. Så länge man inte gräver ner rotstocken under jord, utan endast rötterna, så tror jag faktiskt att de trivs bättre i sanden där det finns mer näring!

        Vad jag menar är: Jag tror inte att dina har brist på ljus, då anubias tycks gilla många typer av ljus. Jag tror snarare att de har näringsbrist... Om jag vore du skulle jag sticka ner rötterna i sanden. Och om det inte hjälper skulle jag börja göda lite, till exempel med PMDD. Om DET inte hjälper, ja då vet jag inte vad som är för fel på dina anubias...

        Att anubias får alger på sig är normalt. De växer långsammare än andra växter... (fast mina får runt 4-5 nya blad i veckan). Även mina har lite alger på bladen men jag tycker inte det gör något, för det kommer nya blad hela tiden. Men algerna tenderar ju att angripa växter som inte mår bra..
        hej

        ja jag undrar lite vad det är

        i mitt andra akvarie på 48 liter växter bla min Hygrophila så det knakar och där har jag bara 2 st 15 watts lampor
        så det är skumt

        i mitt ciklidkar har jag bra belysning, med ett Grolux sylvania, samt ett philips aquarelle, så belysningen kan det knappast vara fel på

        men jag vet inte

        har provat med att plantera mina anubias i sanden nu, hoppas de växer bättre där, men jag är tveksam till det med då jag har bara har ca 2 cm tjockt lager med korallsand i botten

        men vi får la se

        ha re

        Kristoffer

        Kommentar

        • Maria - Sjöjungfru

          • January 2004
          • 4236

          #5
          Göder du med något?
          Hur ofta och hur stora vattenbyten?
          Stor eller liten fisklast?
          Maria - Sjöjungfru

          Kommentar

          • Stoffy34
            • April 2007
            • 882

            #6
            Ursprungligen postat av Maria - Sjöjungfru
            Göder du med något?
            Hur ofta och hur stora vattenbyten?
            Stor eller liten fisklast?
            hej

            gödning = 0

            fisklast, ja jag har 3 st goldens, 2 st maingano, 1 st aulonocarahona, samt en ancistrusmal

            sen byter jag ca 40 procent per vecka

            Kristoffer

            Kommentar

            • toccata
              • January 2004
              • 1238

              #7
              jag tror att det är brist på näringsämnen som är problemet för din anubias.
              om du ändå byter 40% per vecka redan nu, så vore det ju jättebra att börja med gödningen PMDD. Då häller du ju bara i lite från varje flaska varje gång du byter vatten, och din anubias kommer säkert må mycket bättre efter ett tag.

              mina har alltid trivts bättre i sanden, men det är nog för att jag alrig gör rent i sanden så det finns mycket näring där. men som sagt, var noga med att inte stoppa rotstocken under sanden, bara de små rötterna.

              lycka till
              / Ebba

              Kommentar

              • Stoffy34
                • April 2007
                • 882

                #8
                Ursprungligen postat av toccata
                jag tror att det är brist på näringsämnen som är problemet för din anubias.
                om du ändå byter 40% per vecka redan nu, så vore det ju jättebra att börja med gödningen PMDD. Då häller du ju bara i lite från varje flaska varje gång du byter vatten, och din anubias kommer säkert må mycket bättre efter ett tag.

                mina har alltid trivts bättre i sanden, men det är nog för att jag alrig gör rent i sanden så det finns mycket näring där. men som sagt, var noga med att inte stoppa rotstocken under sanden, bara de små rötterna.

                hej!

                ja så kanske det är
                bra lite svårt med det nu för jag har installerat korallsand som bottenmaterial nu, och ett ganska tunt lager, så det är svårt att plantera de på ett bra sätt

                men tack för tipsen

                ha re

                Kristoffer

                lycka till
                hej

                ja så kanske det är

                köper man pmdd i djuraffären?
                kostar?

                Kristoffer
                Senast redigerad av Stoffy34; 23 August 2007, 23:57.

                Kommentar

                • Guest

                  #9
                  Ursprungligen postat av Stoffy34
                  hej
                  köper man pmdd i djuraffären?
                  kostar?
                  Kristoffer
                  Kostar nästan ingenting alls...
                  Här kan du köpa ett prova på pack:

                  Portions PMDD
                  När du vill prova på!

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Korallsand kommer hela tiden öka KH och GH vilket förmodligen kommer konfundera växterna en hel del.. När jag satte ner korallsand i mitt ytterfilter så stannade alla växterna i växten i flera månader tills jag slängde ut det.

                    Förmodligen står dom och acklimatiserar sig hela tiden eftersom KH/GH sjunker varje vattenbyte.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • Pegrasus
                      • March 2007
                      • 455

                      #11
                      Har också problem med mina Anubias. Har ganska tätt med Malawis, rötterna ovan sand och kör med PMDD (ca dubbel dos i veckan). De algar igen med svarta alger i ådror och kanter vilket jag kan leva med, men nu hade jag tre gulnade blad, hål i spetsen och blir bruna) på en som jag tog bort igår när jag bytte vatten. Bladtillväxten har varit noll. Däremot kom det en blomma på en av dem för nån dryg månad sen. De känns väldigt bökiga, så jag funderar på att köpa nya istället. Vet inte om min Ancistrus är på dem?
                      Jag behöver inte inledas i frestelse, jag kan gå själv!

                      Kommentar

                      • Pegrasus
                        • March 2007
                        • 455

                        #12
                        Ursprungligen postat av defdac
                        Förmodligen står dom och acklimatiserar sig hela tiden eftersom KH/GH sjunker varje vattenbyte.
                        Hmm, jag kanske gör för stora vattenbyten? Byter ca 100L var 14e dag i mitt 250L (fiskarna blir helt vilda och trivs) men kanske växterna inte gillar det? Till och med Crinumlökarna har stannat av i tillväxten. Jodå, har BRA belysning. Fast jag tror inte KH/GH har med saken att göra i mitt kar vilket ligger stabilt.
                        Jag behöver inte inledas i frestelse, jag kan gå själv!

                        Kommentar

                        • Stoffy34
                          • April 2007
                          • 882

                          #13
                          Ursprungligen postat av Anettejt
                          Kostar nästan ingenting alls...
                          Här kan du köpa ett prova på pack:

                          Portions PMDD
                          När du vill prova på!
                          hmm

                          tackar

                          är det gratis?

                          Kristoffer

                          Kommentar

                          • Stoffy34
                            • April 2007
                            • 882

                            #14
                            Ursprungligen postat av Pegrasus
                            Har också problem med mina Anubias. Har ganska tätt med Malawis, rötterna ovan sand och kör med PMDD (ca dubbel dos i veckan). De algar igen med svarta alger i ådror och kanter vilket jag kan leva med, men nu hade jag tre gulnade blad, hål i spetsen och blir bruna) på en som jag tog bort igår när jag bytte vatten. Bladtillväxten har varit noll. Däremot kom det en blomma på en av dem för nån dryg månad sen. De känns väldigt bökiga, så jag funderar på att köpa nya istället. Vet inte om min Ancistrus är på dem?
                            hej

                            jo mina anubias verkar inte växa alls
                            de har fula algtäckta blad, gulaktiga, med svarta fläckar på

                            ser inte kul ut alls

                            hmmm

                            vad göra?

                            kanske skall prova på pmdd då!

                            ha re

                            Kristoffer

                            Kommentar

                            • Pegrasus
                              • March 2007
                              • 455

                              #15
                              Gör det, mina andra växter mår i alla fall bättre av PMDD (Windelöv mm), så helt klart värt den billiga peng det kostar. Alltså extremt billigt i jämförelse med att köpa färdig näring på butik.
                              Jag behöver inte inledas i frestelse, jag kan gå själv!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...