Släppa ut CO2 i rummet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    Släppa ut CO2 i rummet?

    Om man kör med mäsk så är det ju svårt att stänga av framställningen under natten. Det enda man kan göra är att låta bli att tillsätta den i akvariet. Men hur mycket CO2 törs man egentligen släppa ut i tex sovrummet under natten? Skall man göra sig besväret att dra en släng till ett fönster? ...hur är det med andra miljöaspekter?
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt
  • BluesBoy
    • January 2004
    • 2559

    #2
    Databladet anger 0,5% som gränsvärde för 8h arbesdag och 15% för stor fara. Jag är tveksam till att du kommer upp i speciellt höga nivåer om du inte kör med en gigantisk mäskanläggning och har sängmadrassen på golvet
    Air Liquide är världens ledande leverantör av gaser, teknik och tjänster för industri och sjukvård. Air Liquide i Norden ingår i Air Liquide-koncernen.
    BluesBoy
    http://www.bluesboy.se

    Kommentar

    • petnym
      • May 2002
      • 5028

      #3
      Efter en stunds funderande kom jag på följande ganska intressanta jämförelse:

      En människa avger ca 11,5 liter koldioxid per timma genom utandningsluften. Då koldioxid har en densitet på ca 1,56 kg/m3 så motsvarar det ca 430 g/dygn. Som jämförelse kan nämnas att mitt 980-liters växtakvarium som mest förbrukat ca 100 g/dygn, (vanligtvis ligger jag på drygt hälften av det). Detta är endast en fjärdedel av vad en människa avger. Så... Om du inte oroas över koldioxiden från din flickvän (eller pojkvän) så behöver du inte heller oroa dig över koldioxiden från ditt växtakvarium.
      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

      Kommentar

      • GasseG
        • April 2007
        • 368

        #4
        Jag har slutat sova med min flickvän för att hon släpper ut så mycket koldioxid och andra gaser
        Scire tuum nihil est, nisi te scire hoc sciat alter

        Kommentar

        • MattiasL
          • September 2006
          • 1479

          #5
          Metangasen är värre...
          Qui audet adipiscitur!

          Kommentar

          Arbetssätt...