Växter vs. karbonater

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Piscator
    • August 2006
    • 735

    Växter vs. karbonater

    Hej! Jag har sedan några månader bytt skötselregim från 40-45 % vattenbyten 1 ggr/vecka + PMDD och Easy Carbo till att byta ca. 10 % var 5-6 vecka, med PMDD normaldos 1,5 ggr/vecka, bikarbonat ca. 4-5 krm 2 ggr/vecka och Easy Carbo enligt rekommenderad mängd varje dag. Tanken är att (enligt tips i andra trådar) "lära" växterna att använda karbonater istället för CO2.

    De växter som har stora rotsystym som Echinodorus, Cryptocoryne och något slags näckros verkar må jättebra. Echinodorusen har blommat och satt nya plantor till världen hela sommaren och näckrosen sände en tjock stam med knopp rakt upp i lysrören så att knoppen förkolnades.. Men fr.a. mina Vallisneria (av någon twistertyp ca 35 cm hög) som förut vuxit och spridit sig som ogräs mår plötsligt dåligt. Bruna toppar som upplöses och de sprider sig inte alls som tidigare.

    Vad tror ni, beror detta på den nya vattebytesregimen eller beror det på att vattentemperaturen gått upp över sommaren, vissa dagar över 30 grader?
    Hälsningar, Tomas!
    "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."
  • joni
    • November 2003
    • 147

    #2
    Ursprungligen postat av Piscator
    Hej! Jag har sedan några månader bytt skötselregim från 40-45 % vattenbyten 1 ggr/vecka + PMDD och Easy Carbo till att byta ca. 10 % var 5-6 vecka, med PMDD normaldos 1,5 ggr/vecka, bikarbonat ca. 4-5 krm 2 ggr/vecka och Easy Carbo enligt rekommenderad mängd varje dag. Tanken är att (enligt tips i andra trådar) "lära" växterna att använda karbonater istället för CO2.

    De växter som har stora rotsystym som Echinodorus, Cryptocoryne och något slags näckros verkar må jättebra. Echinodorusen har blommat och satt nya plantor till världen hela sommaren och näckrosen sände en tjock stam med knopp rakt upp i lysrören så att knoppen förkolnades.. Men fr.a. mina Vallisneria (av någon twistertyp ca 35 cm hög) som förut vuxit och spridit sig som ogräs mår plötsligt dåligt. Bruna toppar som upplöses och de sprider sig inte alls som tidigare.

    Vad tror ni, beror detta på den nya vattebytesregimen eller beror det på att vattentemperaturen gått upp över sommaren, vissa dagar över 30 grader?
    Med högre temperatur snurrar allt fortare i akvariet, dvs gödningen tar slut fortare. Det är på de mest snabbväxande (som t.ex vissa vallisneria) som näringsbrister syns först. Prova att öka PMDD något
    /Johan
    http://joniaquascape.blogspot.com
    Min blogg

    Kommentar

    • Piscator
      • August 2006
      • 735

      #3
      OK, det verkar logiskt - särskilt eftersom att det är just de mest snabbväxande arterna som är risigast. Tack!
      Hälsningar, Tomas!
      "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Med EasyCarbo tippar jag att växterna blir ganska lata. Den kan dom ta in direkt, så jag gissar att dom inte lägger ner speciellt mycket energi på att använda bikarbonat.

        Däremot kommer du få ett ständigt ökande KH (när bikarbonat används så skapas vanligt karbonat som påverkar KH:t lika mycket som bikarbonat, och eftersom du hela tiden skyfflar ner mer och mer bikarbonat kommer KH:t bara öka och öka.. )
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Piscator
          • August 2006
          • 735

          #5
          Hmm, då lutar jag nog ändå åt att återgå till mitt gamla system. Ett stort vattenbyte en gång i veckan och ingen bikarbonat, bara E Carbo och PMDD.

          Jag mätte Kh de första veckorna efter att ha startat användningen av bikarbonat och hade då en ganska marginell påverkan. Eftersom att det nu är längesedan jag mätte så ska jag göra det ikväll.
          Hälsningar, Tomas!
          "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Hmm, då lutar jag nog ändå åt att återgå till mitt gamla system. Ett stort vattenbyte en gång i veckan och ingen bikarbonat, bara E Carbo och PMDD.
            Jag är inte helt säker, men jag tror det är en mycket bättre idé sålänge du använder Easy Carbo.. Vattenbyten är generellt så väldigt bra för att man får bort uppbyggnader av vissa ämnen.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            Arbetssätt...