Mal eller räka?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fengwall
    • August 2007
    • 67

    Mal eller räka?

    Har precis startat ett litet akvarium på 43 l, har 6st neontetror och 5st sorgmanteltetror, tyckte det var en lagom start . Nu går jag i funderingar runt algätare. Annan medlem i min familj har haft mal men haft problem med att den växt sig för stor och börjat gå på de andra fiskarna ( vet inte vilken sort ). Såg att det finns små algätande räkor, alldeles förtjusande små djur! Undrar lite om de är ett bra alternativ till mal!?
  • Emmma
    • January 2007
    • 340

    #2
    Om jag var du skulle jag satsa på en snäcka istället för räkor, jag har inte sorgmateltetror själv men de min kompis har är ganska agressiva typer (kanske bara är hon som har fått tag i elaka typer...). Är akvariet nystartat har du väldigt mycket fisk i det, 43l är ju inte så stort direkt. Räkor är känsliga så vill du testa med dem bör du nog vänta minst en månad så vattenvärdena hinner stabilisera sig.

    Kommentar

    • BlupBlup
      • August 2007
      • 29

      #3
      Ursprungligen postat av fengwall
      Har precis startat ett litet akvarium på 43 l, har 6st neontetror och 5st sorgmanteltetror, tyckte det var en lagom start . Nu går jag i funderingar runt algätare. Annan medlem i min familj har haft mal men haft problem med att den växt sig för stor och börjat gå på de andra fiskarna ( vet inte vilken sort ). Såg att det finns små algätande räkor, alldeles förtjusande små djur! Undrar lite om de är ett bra alternativ till mal!?
      hej hej,

      detta med räkor skulle jag starkt rekomendera, räkorna kommer att klara jobbet galant och inte nog med det så e dem juh lite trevligare att kolla på oxo (tycker jag iaf) dock så tycker jag som emmma att du ska vänta kanske ett par veckor till en månad så att karet kommer igång och därefter skaffar dem...själv skaffa jag dem 3 veckor efter att jag kört igång min 60'a och d va hur lugnt somhelst och räkorna (2st) lever än och det är dryga 14månader sen jag köpte dem

      Lycka till!
      Blup!!Blup!
      Senast redigerad av BlupBlup; 13 August 2007, 13:43.

      Kommentar

      • abbimicke
        • May 2007
        • 599

        #4
        Zebrasnäckor äter enbart alger men tyvärr de kan lägga ägg som aldrig kläcks och kan vara väldigt svårt att ta bort också.
        http://kiwi.msun.se <- blogg

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13126

          #5
          Räkor är passande till ett mindre kar!
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          Arbetssätt...